
427 ELISABETH BARKER 

Anglia tengelyellenes propagandája Délkelet-Európában 
a második világháború idején 

A második világháborúban az angolok — főként amikor katonailag gyengék voltak 
— a propagandát, vagy amint nevezték, a politikai hadviselést igen fontos háborús 
fegyvernek tekintették. A propagandisták előszeretettel mondják magukat a negyedik 
fegyvernemnek, a flotta, a szárazföldi és légierők után. 1941 májusában Reginald Leeper, 
a külügyminisztérium ellenséges és az általuk megszállt országok felé kifejtett propaganda-
tevékenységgel foglalkozó osztályának akkori vezetője írta a külügyminiszternek, 
Anthony Edennek: 

„A teljes hadviselés a fegyveres erőknek és a polgári lakosság hangulatának 
együttese. A kettő szoros belső kapcsolatban áll egymással, olyannyira, hogy a fegyveres 
erők magukban nem fogják megnyerni a háborút számunkra. A civilek hangulatát úgy kell 
befolyásolnunk Európában, hogy a lakosság azt tegye, amit mi szeretnénk. Vagyis a 
politikai hadviselés a teljes hadviselésnek integráns része." Leeper hozzátette, hogy a 
győzelemnek feltétele a megszállt országok népeinek segítése, s hogy a feladat: sikeres 
ellenállásuk erősítése és támogatása.1 

Abban az időben — 1941 májusában — Anglia gyakorlatilag egyedül harcolt; két 
utolsó szövetségesét, Görögországot és Jugoszláviát nem sokkal korábban rohanták le a 
tengelyhatalmak. A Szovjetunió és az USA még nem léptek be a háborúba, s az angolok 
nem voltak bizonyosak abban, hogy ez valaha is bekövetkezik. Ami Európát illeti, az 
angolok bevethető fegyverei — legalábbis az elkövetkező idő egy részében — a bomba-
támadásokra, a propagandára és (amikor lehetséges volt) az ellenállási mozgalmak anyagi 
támogatására korlátozódtak. Ezért ebben az időszakban a propagandisták saját tevé-
kenységükről adott értékelése többé-kevésbé egyetértésre talált a külügyminisztériumban 
és a fegyveres erőknél. Amikor azonban Anglia új, hatalmas szövetségesekre tett szert, s 
még inkább, amikor a katonai műveletek lehetővé váltak az európai kontinensen, a 
propagandisták, éppúgy mint mások, felismerték, hogy a propagandatevékenység csak 
akkor érhet el érdemi eredményeket, amikor sikeres katonai művelet van folyamatban, 
illetve még inkább, amikor az ellenség veresége elkerülhetetlennek látszik. 

Délkelet-Európában az angol propagandisták rendkívül összetett helyzettel és 
sajátos nehézségekkel kerültek szembe. Az első világháborúban az angolok — és az angol 
propagandisták — hozzájárultak az Osztrák—Magyar Monarchia széteséséhez. Ennek ered-
ményeként a második világháború idején egyrészt három új, vagy megnagyobbodott 

' F O 954/23 Leeper levele, 1941. május. (A Külügyminisztérium (FO) hivatkozott iratai a 
londoni Public Record Office-ban találhatók.) 



4 1 2 ELISABETH BARKER 

állammal találták szembe magukat (Csehszlovákia, Jugoszlávia és Románia), melyek 
elszántan igyekeztek érintetlenül tartani új határaikat és másrészt két, hajdan ellenséges 
országgal (Magyarország és Bulgária), melyek zokon vették az előbbi három javára történt 
területveszteségeket. Míg egy birodalom szétdarabolása viszonylag könnyű feladatnak 
bizonyult, addig az emiitett országok két csoportját rávenni a Hitler elleni együtt-
működésre már jóval nehezebb probléma volt, amelyre az angol propagandistáknak a 
háború egésze során nem is sikerült teljesen kielégítő megoldást találni. 

Más történelmi okok révén Görögország és Albánia esete is problematikus volt. 
Görögország Bulgária égei-tengeri kijárójára támasztott igénye miatt aggódott, ugyan-
akkor magának követelt bizonyos bolgár területeket; Görögország és Albánia viszonyában 
is területi követelések ütköztek egymással. (A BBC albán adásai éppen az után kezdődtek, 
hogy az olaszok 1940 októberében megtámadták Görögországot; a görög ellentámadás 
elfoglalta a dél-albániai Korea városát; mindezt az albán hallgatóknak mint „fel-
szabadítást" kellett előadni, noha ők nyilván nagyon eltérő módon értékelték az ese-
ményt.) 

A brit propagandisták másik nagy problémáját a kommunisták vezette ellenállási 
mozgalom kibontakozása jelentette Görögországban, Jugoszláviában és Albániában, mely 
mozgalmak a nemzeti felszabadítás célkitűzésével párhuzamosan a társadalmi forra-
dalomért harcoltak. Katonai szempontok miatt az angolok támogatni akarták őket a 
propaganda útján éppúgy, mint fegyverekkel; de ez egyet jelentett ezen országok olyan 
társadalmi és politikai tényezőinek cserbenhagyásával, melyeket hagyományos barátság 
fűzött Angliához, és amelyek bizonyos esetekben őszintén segíteni szándékoztak az 
angoloknak. 

Az angoloknak ez esetben sem sikerült kielégítő megoldást találniuk propaganda-
munkájukban. Különböző kisegítő megoldásokkal és ügyetlen kompromisszumokkal 
próbálkoztak, melyekkel rendszerint csak az érintett felek felbosszantását érték el. A brit 
propagandisták időnként irigyelték szovjet kollégáikat, akiknek valamennyi nemzeti és 
ellenállási probléma megoldásaként egy egyszerű népfront-ideológiát és -stratégiát alkal-
mazván, úgy tűnt, jóval könnyebb feladattal kellett megbirkózniok. Mindazonáltal az 
angolok némi vigaszt nyerhettek azon tényből, hogy még a kommunisták is hallgatni 
kívánták a brit rádióadásokat, illetve közöltetni eredményeiket a BBC-vei, noha nagyon 
kritikusak voltak Angliával szemben. 

Az angol háborús propaganda szervezete 

Kétségtelen, hogy a brit propaganda birtokában a BBC volt a legértékesebb fegyver. 
De a háborús célok révén valamiképpen be kellett illeszteni a szélesebb háborús propa-
ganda szervezetének keretei közé. A háború előtt a BBC mindig büszke volt a mindenkori 
kormányzattól való függetlenségére, arra, hogy mint részvénytársaság, egyetlen minisz-
tériumnak sem volt alárendelve. A háborús években elfogadta, hogy szorosabb kötelékek 
fűzzék a kormányhoz, de még mindig ápolta függetlenségét, még ha ez akkor módosult is. 
Egy kísérleti periódus után az 1941 nyarán kialakított rendszer az volt, hogy egy titkos 
kormányzati ügyosztálynak, a „politikai hadviselés bizottságának" (Political Warfare 
Executive: a továbbiakban PWE) kellett viselnie a felelősséget az ellenséges, illetve az 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 413 

ellenség által megszállt országok felé irányuló propaganda minden formájáért; a PWE két 
miniszter, a külügyminiszter, Anthony Eden és a tájékoztatásügyi miniszter, Brendan 
Bracken felügyelete alá került. A gyakorlatban nagyobbrészt a külügyminisztériumra esett 
az ellenőrzés feladata. Egy harmadik miniszter is jelentős részt vállalt a PWE tevékeny-
ségében — a gazdasági hadviselés minisztere (Minister of Economic Warfare), aki azon 
Rendkívüli Műveletek Bizottságát (Special Operations Executive, a továbbiakban SOE) 
vezette, mely a megszállás alá került európai területek ellenállási mozgalmainak ösztön-
zéséért és támogatásáért volt felelős. A PWE katonai vonatkozással is bíró tevékenysége 
vagy tervei a vezérkari főnökség jóváhagyására szorultak. 

Ami a BBC-t illeti, nagyfokú függetlenségét megtartván, európai adásai elfogadták a 
PWE irányítását. Ezen irányítást heti „direktívák" közvetítésével gyakorolták mindegyik 
adás esetében, kiegészítve ezt a mindennapi kapcsolatokkal. A PWE-direktívákat először a 
külügyminisztériumnak, majd a BBC Európai Adása ellenőrének kellett jóváhagynia — egy 
külügyminisztériumi tisztviselőt küldtek ki e poszt betöltésére, aki hamarosan a BBC 
függetlenségének egyik leghevesebb védelmezőjévé vált, a külügyminisztérium, a PWE 
vagy bárki más által megkísérelt beavatkozással szemben. Noha a PWE a kormány 
ügyosztálya volt, ténylegesen nem intézkedhetett a BBC-nél, szankciókat sem alkalmaz-
hatott, ha direktíváit figyelmen kívül hagyták. A gyakorlatban minden a kölcsönös 
együttműködési készségen és a személyes jó kapcsolatokon múlott. A délkelet-európai 
adások esetében mindez szerencsés módon megvalósult; e feltételek hiánya esetén a 
Délkelet-Európa irányába kifejtett propaganda összetett problémái még bonyolultabbá 
váltak volna. 

A PWE heti direktívái nem csupán a BBC irányítását szolgálták, de a propaganda 
valamennyi formájáét, beleértve a „szabadság állomásokat" vagy „fekete rádiót", vala-
mint a repülőgépekkel vagy egyéb úton terjesztett röplapokat, hírlapokat, képeslapokat. 
Ami Délkelet-Európát illeti, ezek közül elég sok ma is olvasható a londoni Public Record 
Office-ban. Ezek átfogó képet adnak a hat délkelet-európai ország (Albánia, Bulgária, 
Görögország, Jugoszlávia, Magyarország és Románia) felé irányuló tengelyhatalmak elleni 
propaganda fő céljairól, hosszú és rövid távon taglalt témáiról. 

Propaganda a „csatlós?' országok felé 

A PWE időről időre hosszú távú propagandaterveket vázolt fel, felbecsülvén a 
közérzet alakulását az egyes országokban és rögzítvén a követendő célokat. Egy 1942. 
februárban kialakított terv Magyarország esetére kimondta, hogy még nem működik 
egyetlen jelentősebb súlyú szervezett csoport sem Németország aktív ellenzékeként. 
Egyben meghatározott bizonyos célokat: 

„1. csökkenteni a Németország érdekében kifejtett magyar katonai erőfeszítéseket; 
2. csökkenteni a Németországba irányuló magyar élelmiszer- és egyéb áruszállítá-

sokat; 
3. korlátozni a Magyarországon keresztül megvalósuló német hírközlést; 
4. végül arra kényszeríteni Németországot, hogy bizonyos számban katonai egy-

ségeket irányítson Magyarországra vagy biztosítékképpen a zavargások és szabotázs ellen, 
vagy megszálló erőként." 



4 1 4 ELISABETH BARKER 

A terv egyúttal javasolta egy olyan politikai ellenzék kialakítását, mely a „német-
ellenes katolikusokra, a földreform mellett álló értelmiségiekre, a szociáldemokratákra és 
a progresszív arisztokratákra" támaszkodna. A propaganda főbb ajánlott témái meg-
lehetősen egyszerűek voltak: meggyőzni a magyarokat arról, hogy rossz lóra tettek, 
haragossá tenni őket a gazdasági és politikai életbe való német behatolás miatt; és olyan 
bizonytalanságot teremteni a német támogatással szerzett területek mulandó birtoklására 
utalva, hogy vonakodjanak hozzájárulni magyar katonák Magyarország határain kívüli 
felhasználásához. Ez utóbbi pont főként Észak-Erdélyre utalt, melyet 1940-ben német 
döntés nyomán csatoltak Romániától Magyarországhoz; a PWE-terv hozzátette: „ebben a 
témában a propaganda körültekintő összehangolást kíván a Románia felé irányuló 
propagandatevékenységgel."2 Természetesen ez egyáltalán nem volt könnyű, és az 
angolok talán túlságosan is machiavellisták próbáltak lenni ama törekvésükben, hogy 
kiaknázzák az Erdéllyel kapcsolatos magyar-román feszültséget propagandacélokból. De 
céljuk egyszerű volt: magyarokat és románokat egyaránt arra ösztökélni, hogy csökkent-
sék háborús erőfeszítéseiket a Szovjetunió ellen, és végül hívják vissza csapataikat a keleti 
frontról; s jogosnak gondolták, hogy e cél érdekében kijátsszák a két ország esetleges 
területveszteséggel vagy bizonyos területek visszaszerzési kísérletének sikertelenségével 
kapcsolatos aggodalmait. Sőt, megkísérelvén a románok figyelmét Észak-Erdély elveszté-
sére irányítani s ezáltal elterelni azt Besszarábia és Észak-Bukovina Szovjetunió javára 
történt elvesztésétől, a brit propaganda elősegíthette azt, hogy Románia megfordítsa a 
frontot. A propaganda-taktika ezen mozzanatát azonban bizonyos kritika illette a BBC 
európai adásának ellenőre, Kirkpatrick részéről. A témát továbbra is felhasználták, de már 
inkább a „titkos" propagandában.3 

Általában az angol propaganda Románia felé valamelyest barátságosabb tónusú volt, 
mint Magyarország irányában, mert az első világháborúban Románia Anglia szövetségese 
volt, s mert valószínűbbnek tűnt, hogy ismét a románok fognak átállni a szövetségesek 
oldalára, mint a magyarok. Míg Magyarországon az angolok nem valamely meghatározott 
párthoz, hanem tényleges és potenciális ellenzéki csoportok széles köréhez fordultak, 
addig Romániában a Rendkívüli Műveletek Bizottságán (SOE) keresztül 1940-től kiépült 
kapcsolataik voltak a két nagy hagyományos politikai párttal, a Nemzeti Parasztpárttal és 
a liberálisokkal. Megmutatkozott a szimpátia e pártok irányában, amikor a BBC ki-
vonatokat sugárzott azon tiltakozó levelekből, melyeket a pártok vezetői, Juliu Maniu és 
Dinu Bratianu ismételten a „Conducator"-nak, Ion Antonescunak címeztek, támadván 
Hitlerhez csatlakozó háborús politikáját, mely nem pusztán az elvesztett terület 
(Besszarábia és Észak-Bukovina) visszaszerzését szolgálta, hanem mélyen behatolt Dél-
Oroszországba, egészen Sztálingrádig. A „titkos" propagandában, főként Maniu, köz-
vetlenebb támogatást kapott. 

A súlyos román veszteségekkel járt sztálingrádi csata, a háború egyik nagy forduló-
pontja után az angol propaganda Románia és Magyarország irányában egyaránt 

2 FO 898/218 Terv a magyarországi politikai hadviselésre (fogalmazvány) 24. 2. 42; ld. még FO 
371/30965 Tervezet Magyarországra vonatkozóan. 

3 A PWE 1942-es Romániára vonatkozó heti direktíváit lásd: FO 371/33259. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 1 5 

inentzívebbé vált, sürgetvén az összes csapatok visszavonását a keleti frontról és végül egy 
németellenes állampuccsot. Külön feladatot jelentett az, hogy mindkét országban ellen-
súlyozzák azon nem csupán a vagyonos osztályok körében jelentkező aggodalmakat, 
melyek egy szovjet megszálláshoz, illetve az ezzel feltehetően társuló társadalmi fel-
forduláshoz kapcsolódtak. Már 1942 márciusában a PWE egy valamely formában 
Románia felé, Anglia és a Szovjetunió által teendő „közös politikai akció" javaslatát 
terjesztette elő; Maniu biztosítékot kért afelől, hogy Oroszország nem fogja „teljesen 
elnyomni" Romániát.4 Két évvel később, amikor a szovjet hadseregek elérték Románia 
határait, biztosítékot tettek közzé szovjet részről, miszerint a szovjet kormánynak nem áll 
szándékában birtokba venni a román területek egyetlen részét sem, illetve „megváltoz-
tatni a Romániában fennálló társadalmi rendet". Ez (az angol részről adott privát 
tanáccsal együtt) kétségtelenül megkönnyítette a hagyományos pártok (Maniu és 
Bratianu), valamint a kommunista és szociáldemokrata párt vezető közötti megegyezés 
tető alá hozatalát a Nemzeti Demokratikus Blokk megalakítására, amely szorosan együtt-
működve az ifjú Mihály királlyal, végrehajtotta az 1944. augusztus 23-i puccsot. 

Magyaroszág esetében furcsának tűnhet, hogy az 1943. augusztus és 1944. március 
között eltelt hét hónap során, amikor az angolok titkos kapcsolatban álltak a Kállay 
Miklós miniszterelnök és Horthy kormányzó tudtával működő megadási csoporttal, az 
angol propaganda változatlanul szigorú és nyers hangvételű volt. 1943 februárjában a 
külügyminisztérium és más szervek fontolóra vették egy kevésbé negatív attitűd ki-
alakítását, és közölték a magyarokkal, hogy az angolok nem kívánják Magyarországot 
darabokra törve látni, szándékukban áll viszont, hogy Magyarország jövőjét az Atlanti 
Charta irányítsa, noha hozzáállásukat befolyásolni fogják azon „gyakorlati lépések, 
melyeket maguk a magyarok tesznek".5 E kérdésben a Szovjetunióval folytatott konzul-
táció azonban a nyár folyamán megrekedt, s a megadási csoporttal való augusztusi 
kapcsolatfelvételről adott brit közlés szovjet részről nem nyert lelkes fogadtatást, úgy-
hogy a brit propagandában jelentősebb változás nem mutatkozott, noha bizonyos 
szimpátia jelei voltak felismerhetők mind a BBC, mind pedig a „titkos" propagandában a 
kisgazdákat, szociáldemokratákat és a liberális csoportokat magukba foglaló ellenzéki 
elemek iránt, melyeket a kiváló újság, a „Magyar Nemzet" reprezentált. 

Másrészt, 1943 júliusban - röviddel a megadási csoporttal történt kapcsolatfelvétel 
előtt — Aylmer Macartney Magyarország felé közvetített rendszeres rádióadásai meg-
szűntek. Ezek az adások rendkívülieknek számítottak a brit délkelet-európai propagandá-
ban, amennyiben Macartney volt az egyetlen angol rádiós „egyéniség", aki érdemi és 
tartós hatást tudott gyakorolni hallgatóira. Barátait és korábbi kollégáit Angliában, és úgy 
hiszem, barátait és egykori hallgatóit Magyarországon is lesújtotta az idén halálának híre. 
Lévén kiváló, a magyar ügyekről alapos tudással rendelkező történész, a rádióadásokban 
érvényesülő egyéni és közvetlen stílusával az iróniát, humort, gúnyolódást és a komoly 
figyelmeztetéseket tartalmazó felhívásokat egyesítve, Macartney figyelemre méltó 
sikereket ért el egy széles magyar hallgatóréteg megnyerésében és megőrzésében. 

4 F O 898/151. R. M. memoranduma, 1942. március 13. 
5 F O 371/34 4 47 Roberts feljegyzése, 1943. február 26. Vö.: FO 371/34490 PWE Központi 

Direktívák I. függeléke, A csatlóspolitika ABC-je. 



4 1 6 ELISABETH BARKER 

Adásai azonban erős kritikát kaptak a háborús Londonban, főként az emigrációs 
csehszlovák kormány egyes képviselői részéről, akik 1942 júliusában tiltakoztak a külügy-
minisztériumnál azon általános alapon, hogy Macartney a reakciós Horthy-rezsimet 
szolgálja ki, s ösztönzi Magyarország revizionista törekvéseit. A külügyminisztériumban 
maga Eden, a PWE-ben pedig az igazgató, Sir Robert Bruce-Lockhart némi együttérzéssel 
viseltettek ezen kritikák iránt, alacsonyabb szinteken azonban, a külügyminisztériumban 
és a PWE-ben, egyaránt magyarázni és védeni igyekeztek Macartney adásait,6 

Macartney maga egy 1942. augusztus 21-i írásában magyarázta meg célkitűzéseit. A 
Magyarország felé irányuló propaganda — írta — különösen nehéz, mert a németek 
Magyarország számos olyan nemzeti ambíciójának kielégítését ígérhetik, melyeknek meg-
tagadására az angolok kötelezve vannak. Mindazonáltal még mindig sok olyan tényező 
van, melyekre az angolok joggal apellálhatnak, nem a magyar politika végrehajtói, hanem 
„a mögöttük álló igen széles oligarchia" irányába. A kommunisták — írta — „minden 
bizonnyal erősebbek most, mint sok évvel ezelőtt voltak"; irányukban a vonzerőt a 
forradalom vagy szabotázs kell hogy jelentse, s „Oroszország ezt jóval hatékonyabban 
tudja érvényesífeni, mint mi". Anglia szövetségesei egy „eltérő jellegű . . . széles ellenzék-
ben" találhatók, „a haladó polgárság, a szervezett munkásság és a parasztság sorai 
között". Ezeknek és „az uralkodó osztály jobb elemeinek" számos közös vonása van. 
Macartney következtetése így hangzott: „általában Magyarországhoz közelítvén, egyre 
célravezetőbb lesz külön gesztusokat tenni és tapintatosan különös szimpátiát tanúsítani 
ezen osztályok felé . . . Ezért egy középbal irányvonalat kell érvényesíteni, kifejezésre 
juttatva általában szimpátiánkat és amennyire becsületesen lehetséges, ösztönzésünket egy 
társadalmi reform irányában, de nem elijesztve az uralkodó osztályok ellenzéki köreit 
jobban, mint amennyire szükséges, s egyben megpróbálva', ahogy lehet, azon érveket 
hangsúlyozni, melyek vonzóak lesznek mindannyiójuk számára . . .".7 

Az igazi forradalmár számára Macartney céljai bizonyára kishitűnek és földhöz-
tapadtnak tűntek. De ő eredményeket akart elérni, nem pedig hőssé lenni. A magyar-
országi fejlemények 1943 és 1944 folyamán, melyek a Horthy-rezsim Moszkvához való 
közeledésében és az észak-erdélyi magyar csapatok megkísérelt átcsoportosításában érték 
el tetőpontjukat, azt mutatják, hogy elgondolásait a gyakorlati józan ész sugallta. Mégis 
egyoldalúan mint Magyarország barátját kezelték, ami a legigazabb értelemben bizonyára 
úgy is volt. Amikor lényegessé vált meggyőzni a magyar rezsimet arról, hogy nem 
remélhetik Angliától és Amerikától „megmentésüket" a Szovjetunióval szemben, elfogad-
hatónak tűnhetett, hogy adásait be kell szüntetni, noha ez még nyitott kérdés kell hogy 
maradjon. Az mindenesetre bizonyos, hogy a Magyarország felé irányuló brit propaganda 
legnehezebb periódusában e munkához való hozzájárulása kiemelkedő volt. 

Bulgária vonatkozásában, ami a BBC és más csatornák közvetítésével a brit propa-
ganda fő témája volt, nem sokat számított az, hogy az ország formálisan nem volt 
hadiállapotban a Szovjetunióval: a bolgárok, elfoglalván hatalmas területeket Görög-
országtól és Jugoszláviától, szabaddá tették az utat a német katonák számára, hogy 

6 FO 371/30965 Ripka levele. 1942. július 1., R. M. feljegyzése 1942. július 25., Lockhart 
feljegyzése 1942. augusztus 3. 

7 F O 893/217 FRPS irat; Propaganda Magyarország irányában. 1942. augusztus 28. a PWE 
1943. májusi nézetére vonatkozóan lásd: FO 371/34440 Barker feljegyzése 1943. május 16. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 1 7 

felvonuljanak és harcoljanak az oroszok ellen, ami gyakorlatilag éppoly rossz volt, mintha 
maguk háborúskodtak volna az oroszokkal. Az angol propaganda feltevése az volt, hogy 
Bulgáriában három politikai csoport van: 1. a szám szerint kevés németbarát (mint Peter 
Grabovsky belügyminiszter, és Hristo Lukov tábornok, akivel 1943 elején merénylet 
végzett); 

2. a „várakozási politika" hívei, „attentistes", jóval nagyobb számban, akik 
kompromisszumot reméltek a szövetségesekkel, s akik közé (1943 júniusig) feltehetően 
odatartozott Borisz cár, a Filov-kormány néhány tagja, néhány katonatiszt és a parla-
menti ellenzék tagjai; 

3. „a Borisz-rezsimmel és a németekkel elszántan szemben álló elemek, köztük az 
agrármozgalom szám szerint hatalmas, de amorf tömege; a jelentékeny, valószínűleg 
kisebb számú, de jobban szervezett kommunista mozgalom, és végül a disszidens katona-
tisztek egy csoportja . . . mely feltehetően jól szervezett, de amely csoportról nagyon 
keveset tudunk." Úgy tudták, a csoportok között kapcsolat volt; az agráriusok és 
kommunisták együttműködhetnek egy, a rezsim elleni puccs támogatásában (noha „ez a 
szövetség valószínűleg felbomlik azután"); ha az orosz csapatok az angol-amerikai egy-
ségek előtt jelennének meg, minden felkelés feltehetően kommunista vezetéssel menne 
végbe. 

Az angol propaganda célja, amint 1943 júniusában — az Olaszország elleni szövetséges 
invázió előestéjén — meghatározták, abban állt, hogy a Balkán védelmét célzó német 
tervek számára beszámíthatatlan eszközzé tegyék a bolgár hadsereget. Ezt az „atten-
tizmus" (a várakozási, kivárási politika) veszélyeinek kimutatásával valósították meg, 
kétségeket és aggodalmat terjesztve a németbarát és „kérdéses" elemek között, és 
bátorítva a „forradalmi elemeket"; végül rámutatva, hogy „nincs lehetőség egy külön 
bolgár háborúra, csak egy, az Egyesült Nemzetek elleni háborúra".8 

Az Olaszország elleni szövetséges invázió sikere után az angol propaganda a csatlós-
államok és különösen Bulgária irányában intenzívebb fázisba lépett, ugyanis az angolok 
úgy vélték, indokolt remények vannak Bulgária Hitlertől való leválasztására. Közvetlen 
alkalmat — és problémát — jelentett Borisz cár hirtelen és rejtélyes halála, Hitlernél 
tett látogatását követően. Az angolok — kapcsolatban lévén a nagyon erősen 
Borisz-ellenes baloldali agráriusokkal — hasonlóképpen erőteljes Borisz-ellenes vonalat 
követtek propagandatevékenységükben; a BBC fő bemondói egy vezető agrárius, Dimitri 
Matsankiev és Borisz egyik ádáz ellenlábasa, Karastoyana asszony voltak; az az energia, 
mellyel utóbbi Borisz elleni támadásait folytatta, időnként már károsnak bizonyult, és 
csillapítani kellett. Jeruzsálemből, angol felügyelet alatt, a baloldali agráriusok vezetője, 
Dr. G. M. Dimitrov sugárzott adásokat Bulgáriába, hasonló szellemben. De amikor Borisz 
ilyen váratlanul és furcsa körülmények között meghalt, az angolok felismerték, hogy a 
bolgár lakosság jelentős részében egy ideiglenes Borisz-párti érzelmi hullám fog bekövet-
kezni, különösképpen azon gyanúk és híresztelések miatt, melyek szerint halálában a 
németeknek részük volt, s hogy valójában ő ellenállt Hitler nyomásának, aki a háború-
ban való aktívabb részvételt követelte. 

8 F O 898/147 Munkaterv Jugoszláviára, Görögországra és Bulgáriára vonatkozóan, 1943. 
június 7. 

2 Történelmi Szemle 1979 /3 -4 



4 1 8 ELISABETH BARKER 

Hogy miként volna a legszerencsésebb e helyzetet kezelni, az kérdéses volt, s egy 
meglehetősen éles vita alakult ki a PWE londoni és kairói szervezete között. A londoni 
PWE az alábbiakat táviratozta Kairóba szeptember 8-án: „veszélyesnek és logikátlannak 
tekintjük, ha megváltoztatnánk a fordulat nyomán Borisszái szembeni attitűdünket, mivel 
ezzel úgy tűnne, elnézzük neki múltbeli tetteit. A BBC részéről Borisz cár ellen halála óta 
személyes támadás nem történt, bár idézték a meglehetősen erős angol sajtókritikát, hogy 
tanúsítsák a brit közvélemény teljesen indokolt hozzáállását. . . Tudatában vagyunk a 
nemzeti szentimentalizmus jelenlegi hullámának, de ezt tekintsék úgy, mint ami elkerül-
hetetlenné teszi, hogy erőteljesen rámutassunk a bolgárok számára arra a veszélyes 
helyzetre, amelyben őket néhai cáruk politikája hagyta. Fő célkitűzésünk láttatni velük a 
jövőt és hasznosítani a jelen helyzet által kínált lehetőséget. . . "A kairói PWE nézete más 
volt: „a pillanat rendkívül kedvező számunkra . . . Bulgáriát a szláv szentimentalizmus és a 
fájdalom hulláma borította el . . . Akciónk nyilvánvaló vezérfonala, hogy kiaknázzuk a 
nemzeti zavarodottság és reményvesztettség érzését. . . Sajnálatos módon azonban a BBC 
Borisz cár halála után is folytatta az ellene irányuló szidalmazó személyes támadásokat, 
mely politikájuk jellemzője volt egy bizonyos ideje a múltban."9 

Valójában Borisz halála Bulgáriában semmiféle közvetlen felfordulást nem idézett 
elő; még ha a brit propaganda másként is kezelte volna a helyzetet, akkor is nagyon 
kétséges, hogy ilyen zavarokat elő tudott volna-e idézni. 1943 őszén a brit katonai 
tervezők és Churchill gondolatait annak a lehetősége foglalkoztatta, hogy az újonnan 
szerzett dél-itáliai támaszpontokról bombatámadásokat intézzenek Szófia és más bolgár 
városok ellen, annak érdekében, hogy Bulgáriát a háborúból való kilépésre és mindenek-
előtt csapatainak Jugoszláviából és Görögországból való kivonására kényszerítsék.10 Ezek 
ténylegesen, egy bizonyos értelemben, „politikai hadviselési" támadások akartak lenni, s a 
PWE-n belül vita volt a tekintetben, hogy a legnagyobb politikai eredmény vajon egy 
főként Szófia elleni, koncentrált, néhány napig tartó offenzíva, vagy pedig hosszabb 
perióduson keresztül alkalmazott kisebb bombázások révén érhető-e el.1 1 Az előbbit 
vélték hatékonyabbnak, de gyakorlatilag sohasem állt rendelkezésre elegendő angol és 
amerikai légierő ahhoz (más feladataik miatt), hogy egy koncentrált támadást meg-
valósítsanak. (Nem kétséges, hogy Szófia lakossága 1943 decemberben, majd 1944 január-
ban tapasztalván először légitámadásaikat, úgy gondolta, ezek éppen elég koncentráltak 
voltak.) 

A tervezők elképzeléseiben e bombázási stratégia^ nem korlátozódott Bulgáriára; a 
brit vezérkari főnökség elsőbbségi listáján az első helyen Szófia, aztán Budapest, majd 
Bukarest következett; a sorrendet nagyrészt gyakorlati és technikai tényezők határozták 
meg. Hasonló okokból vált Szófia az első támadási célponttá; 1944. január végén a PWE 
„a szövetséges légitámadások intenzívebbé tételét és az új célpontok megválasztását", 
továbbá „a légierők és a politikai hadviselés műveletei közötti lehető legteljesebb össze-
hangolás" érvényesítését sürgette.12 (Meg kell említeni, hogy erre az időszakra az SOE már 

®FO 898/147 FO Pilot 2803. sz. távirata Kairóba, 1943. szeptember 8. A PWE bolgár 
szekciójából M. E. a PWE londoni központjához, 1943. szeptember 9. 

I °FO 898/437 Légügyi Minisztérium OZ 3272 1943. október 20. 
I I FO 371/39252 A. W. Noble fejegyzése, 1944. február 16. 
1 J F Ö 898/147 Lucas Brooks-hoz, 1944. január 29. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 419 

kapcsolatban állt a Bolgár Hazafias Fronttal, amely a légitámadások felújítását kívánta, 
amit fel tudtak használni saját ellenállási céljaik érdekében.) 1944 január végén isaPWE 
(a külügyminisztériummal és a SOE-val karöltve) sürgette Budapest bombázását.13 Ez, 
ismét gyakorlati okokból, egészen Magyarország 1944 márciusi német megszállását követő 
időkig nem következett be. De február végén figyelmeztető röplapokat dobtak le Buda-
pestre, és ezt a figyelmeztetést a Magyarországra irányuló rádióadásokban folytatták.14 

A bombázás és propaganda stratégiai célokból történt összekapcsolási kísérletének 
legfőbb célja volt — azon törekvés kiegészítéseként, hogy megszakítsák a hírközlést, és 
zavarják a közigazgatást, továbbá megrendítsék a polgári lakosság hangulatát — meggyőzni 
a „csatlós" országokat arról, hogy csak egyetlen háború van, hogy a magyarok és 
románok nem lehetnek az angolok barátai, miközben háborút folytatnak az oroszok 
ellen, s hogy azon ténytől, miszerint nem voltak hadiállapotban Oroszországgal, a 
bolgárok nem várhatnak segítséget az angoloktól és amerikaiaktól. A PWE 1944. április 
19-i direktívája kijelentette: ,A balkáni csatlósok most ismerik fel, hogy két tűz közé 
kerültek, s egy egyesített angol-amerikai—orosz stratégiával állnak szemben. A Magyar-
ország és Románia elleni légitámadások a hátráló ellenség erőforrásaira mérnek 
csapásokat, s így az olaszországi támaszpontok bombázói a Vörös Hadsereg taktikai 
légierejét képezik. Míg a csatlósok elleni szövetséges támadás egysége teljes, minden 
politikai akciót összhangban valósítunk meg."15 

Sajnos, ezen angol—amerikai—orosz akcióegység nem volt olyan egészen teljes, mint 
azt a PWE szerette volna. 1944 januárban a PWE javaslatokat terjesztett elő a bulgáriai 
politikai hadviselés követelményeiről. 1944. júliusban viszont Bruce-Lockhart, a PWE 
igazgatója a következőket írta: „Az orosz együttműködés értékes lenne, de sajnálatos 
módon képtelenek vagyunk ebben az irányban nagyobb előrehaladást elérni."16 

Általában, amire az angol propagandistáknak szorítkozniuk kellett — eltekintve azon 
információk felhasználásától, melyeket a szovjet kormánnyal való cseréjéből, a külügy-
minisztérium adhatott nekik —, az a szovjet „szabadság-állomás" délkelet-európai 
országok felé sugárzott adásainak gondos nyomon kísérése volt, illetve — amennyire 
lehetséges — saját propagandájuk összehangolása a szovjet propagandatémákkal. 

A „csatlósok" elleni légitámadások propagandamunkában megvalósítandó kiaknázá-
sának volt egy sajátos problémája; elméletileg ezen támadások katonai célpontok ellen 
irányultak, s részben ez igaz is volt, de ugyanilyen fontos volt a hozzájuk kapcsolódó 
politikai hadviselési célkitűzés. Amint azt egy Bulgária bombázásáról szóló PWE-irat 
rögzítette: minthogy támadásaink, legalábbis névleg, még mindig katonai célpontokra 
irányulnak, azt kell mondanunk: azért bombázunk benneteket, mert vasútjaitokat és 
háborús berendezéseiteket Németország használja. Nem mondhatjuk: »azerx bombázunk 
benneteket, mert csapataitok Jugoszláviában és Görögországban vannak.« Ezért a 
csapatok visszavonására vonatkozó követelésünket többé-kevésbé pusztába kiáltott szó-
ként, a támadásokkal csak határozatlanul összekapcsolva kell hangoztatnunk."17 Hasonló 
problémák jelentkeztek 1944 tavaszán Budapest és Bukarést bombázásával kapcsolatban. 

1 3 F O 898/218 E. B. fegegyzése, 1944. január 21. 
1 4 F O 898/218 Kairói Pilot 471. sz. távirat, 1944. február 28. 
1 5 FO 898/218 FO. Pilot 3315. sz. távirata Washingtonba. 1944. április 19. 
1 6 F O 898/147 Lucas Brooks-hoz, 1944. január 1., Bruce Lockhart feljegyzése, 1944. július 19. 
1 ' F O 898/147 E. B. Lucas-hoz, 1944. február 5. 

2* 



4 2 0 ELISABETH BARKER 

Az ilyen ,politikai hadviselési" bombázás erkölcsös mivolta természetesen meg-
kérdőjelezhető, mint ahogy más összefüggésekben meg is kérdőjeleződött. Amit ment-
ségükre felhozhatunk, az legalábbis annyi, hogy azon angol propagandisták, akik az ilyen 
bombázás mellett kiálltak, maguk is jelentékeny tapasztalatokkal bírtak, 1944-ben a 
V'-ekkel és V2 -kel kapcsolatban is. Sőt, mint azt fentebb megállapítottuk, Bulgária 
esetében a bolgár ellenállási mozgalom kívánta a bombatámadásokat, vagy legalábbis így 
informálták azon angol tiszteket, akikkel kapcsolatban álltak. 

Jugoszlávia, Görögország, Albánia 

Ezen megszállt országok mindegyikében a fő probléma, amivel az angolok szembe-
kerültek, az volt, hogy miként biztosítsák a kommunisták által vezetett és a többi 
tényleges vagy potenciális ellenállási erők egységét vagy legalábbis miként kerüljék el azok 
egymás elleni harcait. Görögországban a háború bizonyos periódusaiban úgy tűnt, hogy az 
angolok sikerrel jártak, de nem sokáig. Albániában egy rövid időszak, 1943 nyara volt az, 
amikor az angol törekvés sikerülni látszott, de reményeik hamarosan meghiúsultak. 
Jugoszláviában sohasem jártak sikerrel (nagyrészt a Drafa Mihajlovic) vezette szerb 
nacionalista erők és az olaszok, illetve németek közötti kollaboráció mértéke miatt). 

Mihailovic esete kiemelkedő példája azon veszélyeknek, melyek egy propaganda-
kampány elégtelen tényalapra történő támaszkodásából származhatnak. 1941 őszén, 
amikor az angolok a szerbiai ellenállás egyik vezetőjeként először hallottak Mihajlovicról, 
akit elismert és támogatott a száműzetésben levő jugoszláv kormány, úgy tűnt, kapóra jön 
a megszállt Európa első aktív ellenállási vezetőjeként, aki egy olyan időszakban jelent 
meg, amikor a háború kedvezőtlenül alakult — az USA még nem kapcsolódott be 
közvetlenül —, s amikor úgy vélték, példaként és ösztönzésként szolgálhat más országok 
jövőbeli ellenállói számára. A száműzött kormány útmutatásával az angolok lelkesen 
hozzáfogtak, hogy reklámot csináljanak Mihajlovicnak a rádión és sajtón keresztül. 
Amikorra aztán félreérthetetlenül világossá vált az angolok számára, hogy a kommunisták 
vezette partizánok jóval aktívabban álltak ellen, mint Mihajlovic, illetve, hogy Mihajlovic 
és a partizánok elkeseredett ellenségekké váltak, nehéz volt megszüntetni a politikai és 
propagandatámogatást - annál is inkább, mert akkoriban valóban csak nagyon csekély 
anyagi támogatást tudtak küldeni Jugoszláviába. Ráadásul a száműzetésben levő kormány 
Mihajlovicot hadügyminiszterévé tette. A PWE 1942 első hónapjaiban kiadott direktívái-
ban különböző figyelmeztető jeleket adott, de a kampány, amely a jugoszlávokat a 
Mihajlovic körüli tömörülésre szólította fel, folytatódott. Nyáron a PWE közölte érte-
sülését a külügyminisztériummal, miszerint Jugoszláviában az ellenállási tevékenységet 
javarészt a partizánok irányítják és nem Mihajlovic; az oroszok nyilvánosan támadni 
kezdték Mihajlovicot az olaszokkal és a szerb bábvezérrel, Milan Nediccsel való kolla-
borációja miatt, ősszel a PWE javasolta a külügyminisztériumnak, hogy a propaganda-
politikát újra kell gondolni, és hogy a partizánok tevékenysége nem ignorálható, illetve 
nem tulajdonítható tévesen Mihajlovicnak. Ennek eredményeként a külügyminisztérium 
beleegyezett abba, hogy a partizánok tevékenysége — amennyire az angolok ismerik — a 
BBC és más csatornák útján publicitást kapjon, de úgy, hogy „hazafiaknak" és ne 
„partizánoknak" nevezzék őket. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 2 1 

A „hazafiak" kifejezés használata azt szolgálta, hogy elkerüljék Mihajlovic meg-
sértését, akivel kapcsolatban az angolok még mindig azt remélték, hogy aktív, becsületes 
ellenállási vezetőt faraghatnak belőle. Mindez azonban egyszerűen dühbe gurította őt, és 
tiltakozott kormányánál. Decemberben Jugoszlávia iQú királya, Péter, tiltakozott 
Churchillnél, arra panaszkodva, hogy a BBC dicséri a partizánokat.18 A „hazafiak" 
dicsérete a BBC részéről (és esetenként a „partizánok" is becsúsztak az adásokba) az 
SOE-t is felmérgesítette, ugyanis ők 1943 első hónapjaiban keményen dolgoztak azért, 
hogy Mihajlovicot megnyeijék az együttműködés számára. Az SOE írta a külügy-
minisztériumnak 1943 áprilisában: „ami az erkölcsi támogatást illeti, míg (Mihailovic) 
feltehetően jobban tudja, mint bárki más, hogy többé-kevésbé elismert vezetői posztját 
. . . nagymértékben a BBC által nyújtott támogatásnak köszönheti, addig ezt többé-
kevésbé semlegesítik a múlt év novembere óta a BBC-n keresztül a partizánoknak adott 
támogatással."19 Az SOE igazgatója egy PWE-hoz intézett levelében kijelentette, hogy 
„azt mondják, bizonyos elemek a BBC jugoszláv szekciójában lelkes pártfogói a 
partizánoknak" (mintha ez egy veszélyes dolog lenne).20 A külügyminisztérium azonban 
úgy gondolta, hogy a BBC folytathatja a „hazafiak" kifejezés használatát, de nem a 
„partizánok"-ét.21 Ezután derült ki, hogy a „partizánok" szó használatában a fő vétkes a 
száműzetésben levő jugoszláv kormány szerb tagja, Milan Grol volt; ez azonban nem 
csillapította Mihajlovicot, aki egy üzenetet küldött, melyben egy néhány héttel korábbi, 
élesen angolellenes beszédét mentegette, részben utalván „a londoni rádió azon köz-
vetítéseire, melyek határozottan az emberek hangulata és vágyai ellen hatnak".22 

1942-1943 tele folyamán a PWE és a BBC számára a fejfájást leginkább azon heti 
adások okozták, melyeket a „Katonai Kabinet" néven ismert fiatal szerb katonatiszti 
csoport szerkesztett, a külügyminisztérium és a száműzetésben levő kormány közötti 
egyezmény alapján, Mihajlovic dicséretére, és melyek a legerősebb denunciálását tartal-
mazták Mihajlovic belső ellenségeinek, beleértve a partizánokat is (noha ezt a szót nem 
használták). Ezen adások teljes mértékben ellentmondtak az egység szorgalmazásának, 
mely a PWE alapvető politikája volt, s 1942 őszén a PWE arra intette a külügy-
minisztériumot, hogy ha ezeket nem lehet leállítani, az csak sikertelenségre vezethet. 
Április végén azonban a száműzetésben levő kormány — illetve inkább a fiatal tisztek — 
elhatározták az adások megszüntetését, az alábbiakat írván a BBC-nek: „az a propaganda, 
melyet a BBC közvetít Jugoszláviába, teljes mértékben különbözik a királyi jugoszláv 
kormány katonai adásai által folytatott propagandatevékenységtől... Mihajlovic 
tábornok szerint ez az eltérés nagyon komoly bomlást okoz a jugoszláv harcosok sorai-
ban . . . " A száműzetésben levő kormányhoz küldött brit nagykövet sajnálkozását fejezte 
ki e döntés felett, és a külügyminisztériumnak a BBC-ben meglevő állítólagos „erős bal-
oldali szimpátiáról" írt; a külügyminisztérium azonban a döntést a mennyből aláhullott 
ajándéknak tekintette, amit abszolút őrültség lenne visszautasítani.2 3 Ugyanazon nagy-

" F Ö 271/33474. 
" F O 371/37584 Pearson levele, 1943. április 12. 
J 0 F O 371/37584 C. D. levele, 1943. április 13. 
5 1 FO 371/37584 Sargent levele, 1943. április 21. 
s í F O 371/37584 Mihailovic távirata. 1483.77., 1943. április 16. 
1 3 F O 371/37584 Rendel levele, 1943. május 1. 



4 2 2 ELISABETH BARKER 

követ az alábbiakat írta a PWE-ról néhány héttel később: „Attól tartok, hogy a PWE nincs 
jóindulattal Mihajlovic irányában, és hogy szimpátiájuk általában inkább a partizánok 
oldalára állítja őket ." 2 4 

Mihajlovic továbbra is küldözgette tiltakozásait a BBC tevékenysége miatt. 1943. 
júliusban arról panaszkodva, hogy utóbbi „nyílt kommunistabarát propagandát" csinál — 
ez az angol kormány két minisztere, Lord Selborne, az SOE vezetője, és Brendan Bracken 
tájékoztatásügyi miniszter közötti összeütközésre vezetett.25 1943 októberben a 
Mihajlovichoz kiküldött angol főtiszt jelentette, hogy előbbi „megtiltotta a londoni 
adások hallgatását".26 1943 decemberére Mihajlovic új csatornát alakított ki saját propa-
gandája számára: rádiókapcsolata volt az egyesült államokbeli jugoszláv nagykövettel, és 
üzeneteit ezután egy állítólag „Jugoszlávia erdőiben és hegységeiben" levő állomás köz-
vetítette, amely „YTG Állomás"-ként is ismeretes. Ezen adások azután is folytatódtak, 
hogy az angolok megszakították a kapcsolatot Mihajlovic-csal de — amennyire ez 
ismeretes - sohasem használta fel ezeket a BBC. 

Mindezenközben angol tisztek közvetlen kapcsolatba léptek a jugoszláv parti-
zánokkal 1943 április—május folyamán, és azt találták, hogy utóbbiak éppúgy haragudtak 
a BBC-re, mint Mihajlovic. Ügy látták, hogy a partizánokat természetesen eléggé el-
keserítette mindaz, amit a BBC részéről ellenségük, Mihajlovic irányában mutatott el-
ismerésként értékeltek, lebecsülvén az ő saját eredményeiket; haragosak voltak azon 
vádak miatt is, melyek néhány vezetőjükkel szemben a BBC adásaiban hangzottak el — 
melyek valójában minden bizonnyal a „Katonai Kabinet" adásai voltak, de a BBC-t tették 
érte felelőssé, és amely adások emlékezete nagyon hosszú ideig tovább élt, és fájdalmas 
nyomot hagyott. 

1943 szeptemberében Deakin alezredesnek (az első angol tiszt volt, aki 1943 május 
végén eljutott a partizán főhadiszállásra) hivatalos tiltakozást adtak át, hogy továbbítsa 
azt az angol közel-keleti főhadiszállásra és a külügyminisztériumba. A főbb kifogások a 
következők voltak: a partizánokat gerillákként vagy hazafiakként említik; Mihajlovicot 
mint felszabadítót reklámozzák; pontatlan információkat adnak a partizán erők műve-
leteiről, és azt sugallják, mintha angol tisztek irányítanák azokat; a BBC tanácsa, hogy ne 
lépjenek akcióba, míg erre Londonból felhívás nem érkezik. Deakin mindezt kiegészítette 
saját megjegyzésével: a partizánoknak „a BBC naponta azt mondja, hogy amíg nem 
szólnak, ne csináljanak semmit, és hallgatniuk kell a pontatlan és tendenciózus híreket. . . 
Ez igazolható". Hozzátette, hogy a BBC propagandájának vonala „felénk csak bizalmat-
lanságot kelt, nemcsak a partizán hadsereg, de általában a lakosság soraiban is". Ezután a 
bolyongó férjének visszatértére évekig türelmesen váró Penelopé történetére utalva, 
Deakin ezt írta: „lényegbevágó, hogy a várakozás régi Penelopé-témájával határozottan 
felhagyjunk. Ez mindenképpen figyelmen kívül van hagyva." Néhány nappal később 
újabb üzenetet küldött. „A BBC mind ez ideig állandó forrása a haragnak, de az utóbbi két 
nap javulását elégedettséggel nyugtázzák. Fontos, hogy ez továbbra is megmaradjon, mert 

2 4 F O 371/37588 Rendel levele, 1943, július 9. 
" F O 371/37589 Selborne levele. 1943. július 22., Bracken levele. 1943. július 31. 
2 6 F O 37/37591 Armstrong üzenete, 1943. október 20. Milovan Gyilasz Wartime (1977) c. 

munkájában írja, hogy már 1943 tavaszán „Csetnyik tisztek megtiltották, hogy hallgassák a BBC-t, 
mert az jelentéseket közölt a partizánharcokról". (226. old.) 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 2 3 

itt aránytalan jelentőséget tulajdonítanak a BBC kijelentéseinek."27 A Londonból érkező 
szóra való várakozás „Penelopé"-témája fölöttébb fájdalmas pont volt a partizánok 
számára, hiszen „a szóra való várakozás" Mihajlovic jelszavára vonatkozott, az ő alibije 
volt saját tétlenségére az ellenállási mozgalomban; másrészt a partizánok 1941 
augusztusától az „azonnali cselekvés "-re törekedtek, bármilyen kockázatot is foglalt az 
magában. Az angolok a maguk részéről attól tartottak, hogy egy Olaszország elleni sikeres 
invázió - itt is a szövetségesek partraszállására számítván — egy idő előtti általános 
felkelésre vezethet a Balkánon (mint ahogy szinte mindenütt számítottak is a partra-
szállásra Jugoszláviában, Albániában és Görögországban). Előre látván ezt a szituációt, a 
PWE ezen három ország számára készített 1943. június 6-val keltezett „munkaterve" az 
alábbiakat rögzítette. 

„Az Olaszország elleni szövetséges hadművelet esetében, mellyel nem kapcsolódnak 
egybe nagyobb arányú műveletek a Balkánon, a politikai hadviselést a vezérkari főnökség 
instrukciói alapján kell folytatni a tekintetben, hogy milyen akciót kívánhatunk a görög 
és jugoszláv néptől. Ha olyan döntés születik, mely szerint ne szólítsuk fel őket a segítség 
nélküli általános akcióra, a spontán zendülések elkerülése nehéz lesz. A politikai had-
viselés ezesetben arra törekedjék, hogy az energiákat hasznos irányokba terelje, és a 
minimumra korlátozza az idő előtti hiábavaló emberáldozatot. Ennek érdekében azonnal 
rendkívüli felhívásokat kell eszközölni a rádió és röplapok útján, a közel-keleti angol 
főparancsnok felhatalmazása alapján . . . "2 8 

Ez a terv jó szándékú, de amint a dolgok alakultak, teljesen irreális volt. Az angol 
figyelmeztetéseknek csekély hatásuk volt. A szövetségesek balkáni partraszállására vonat-
kozó általános várakozás fő következménye az volt, hogy elmélyült az ellentét vagy 
a nyílt háborúskodás a kommunisták vezette ellenállási szervezet, illetve riválisaik vagy 
ellenzőik között. Az angol propaganda vajmi keveset tehetett ennek elkerülése vagy 
korlátozása érdekében. 

Mindazonáltal az emberek ezekben az országokban továbbra is hallgatták a BBC-t. 
1944 folyamán a Szerbiában tartózkodó angol katonatisztek jelentései ezt mutatták; 
egyikük, aki 1944 áprilistól októberig a szerb partizánokkal volt együtt, azt írta, hogy 
„azon kívánságuk, hogy a BBC-híreket szerbül hallhassák, oly nagy volt, hogy napi két 
adásba kellett ezen híreket beosztanunk, délután 1 1 5 és 3h-ra. . . Amikor normandiai 
partraszállásunk híreit vettük, a partizánok lelkesedése . . . körülbelül 500 lövedék el-
lövöldözését eredményezte."2 9 

Az angol kapcsolatok az albán partizánokkal időről időre feszültté váltak a BBC 
közleményei (vagy téves közleményei) miatt. Amikor 1943 őszén az albániai vezető angol 
összekötő tiszt írásba foglalt kötelezettséget csikart ki a nacionalista Balli Kombetartól a 
németek elleni harcra, a kommunisták vezette partizánokat felbőszítette az a kijelentése, 

2 1 WO 202/339 Idevágó üzenetek. 1943. szeptember 17., 19. és 21. A partizán főhadiszállás 
tiltakozása arra is figyelmeztet, hogy amennyiben a helyzet nem javul, a szovjetek által támogatott 
Szabad Jugoszlávia Rádió harcot indít a BBC ellen. 

2 S F O 898/147 Munkaterv Jugoszláviára, Görögországra és Bulgáriára vonatkozóan. 1943. 
június 6. 

2 9 WO 202/155 R. F. Saunders őrnagy jelentése. 1944. október 15. Lásd még Gyilasz: Wartime, 
370. old.„még ha jobban is bíztak a szovjet kormányban, a legfelsőbb parancsnokság szívesebben 
hallgatta a BBC-t, mint a moszkvai rádiót, tekintettel előbbi frissebb és pontosabb híreire." 



4 2 4 ELISABETH BARKER 

hogy ő felkérte a BBC-t, e tény közlésére, illetve hozzátette, hogy a partizánok „az őket 
megillető mértéken túl részesedtek a BBC publicitásában".30 A partizánok azt sem vették 
jónéven, hogy 1944 májusában a BBC a szovjet támogatást élvező Szabad Jugoszlávia 
Rádió (feltehetően rosszul értelmezett) adására támaszkodva jelentette, hogy Korea dél-
albániai várost elfoglalták Tito marsall partizánjai (az albán partizánok helyett).31 

Indokoltnak tűnik arra következtetni, hogy az ezen kérdésekben megnyilvánuló szélső-
ségesen albán érzékenység azt a fontosságot mutatta, amit ők a BBC albán adásainak 
tulajdonítottak. 

A Görögország felé irányuló propagandának két fő és megoldatlan problémája volt: 
az időnként aktív háborúskodás formáját öltő összeütközés a kommunisták által vezetett 
EAMB/ELAS és más, angolok által támogatott ellenállási szervezetek között, másrészt az 
a tény, hogy az angol kormány segíteni igyekezett a népszerűtlen II. György király 
Görögországba való visszatérését, mely politikáért Görögországban erősen megnehez-
teltek, még ha maguk az angolok mindig azt mondták is, hogy-a végső döntés a görög 
népre tartozik a felszabadulás után. 

Hogy megbirkózzanak ezen problémákkal, egy 1943. június elejéről származó PWE 
„munkaterv" azt javasolta, hogy a görögországi propagandának „elő kell mozdítania a 
különböző gerillacsoportok közötti együttműködést, összekapcsolván tevékenységüket a 
szövetségesek Mediterraneumon zajló hadműveleteivel, figyelmeztetve őket, hogy a 
politikai nézetkülönbségek rendezésének ideje a felszabadulás után és nem előtte v a n , . . . 
és tartózkodva egyes vezetők vagy csoportok megkülönböztetett kezelésétől; egy-
szersmind »fel kell készítenie a görögöket a görög király és kormány elfogadására a 
görögországi szövetséges hadműveletek idején«".32 

Meg kell azonban állapítanunk, hogy ezt a némiképpen irreális propagandatervet 
részben felsőbb szervek kényszerítették a PWE propagandistáira (és a BBC görög szekció-
jára). Egy 1943. május 24-ről származó, a külügyminisztériumnak szánt PWE-memo-
randum kijelentette, hogy a PWE „számos nehézséget" érez annak módját illetően, 
ahogyan a propaganda összekapcsolódik az EAM/ELAS-szel folytatott tárgyalásokkal, 
amelyek utóbbiak egyesítését célozták a többi „Nemzeti Csapatokéként ismert csoport-
tal. A PWE szerint az EAM jóval jelentékenyebb erőt képvisel, mint a Nemzeti Csapatok, 
és hozzátette: „a legaggasztóbbnak azt a javaslatot véljük, . . . miszerint a PWE-t kellene 
felszólítani arra, hogy vádolja az EAM politikai vezetőit azzal, hogy haszonlesők, akik a 
hatalom megragadását tervezik saját önző céljaik érdekében . . . Attól tartunk, hogy . . 
egy ilyen lépést még azok is a görög belügyekbe való illetéktelen angol beavatkozásnak 
tekintenék, akik nem támogatják vagy ellene vannak az EAM-nak. Ezáltal a görögországi 
angol propaganda presztízse károsodna."33 Ezt egy kairói angol szervekhez küldött 
PWE-távirat követte, mely közölte, hogy „amint lehetséges", erőfeszítéseket tesznek 
Kairó javaslatainak érvényesítésére, de hozzátette: „még mindig nyugtalanok vagyunk az 
EAM-vezetők elleni vádakra vonatkozó javaslattal kapcsolatban, és kéljük önöket, tartsák 

3 0WO 204/2557 B8 Félhavi értékelés. 1943. november 17. 
3 1 WO 204/9531 B8 Section HQ Force 266 CMF. 1944. május 23. 
3 2 F 0 898/147 Munkaterv Jugoszláviára, Görögországra és Bulgáriára vonatkozóan. 1943. 

június 6. 
3 3 F O 898/152 E. B. feljegyzése Scarletthez. 1943. április 25. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 2 5 

szem előtt annak elkerülhetetlen visszaütéseit... az angol politikai hadviselés egészére 
. . , " . 3 4 A PWE-nek a görögországi propagandapolitika újragondolását sürgető kifogásai 
azonban nem érvényesültek, noha a következő évben az EAM/ELAS vezetők denunciálá-
sára vonatkozó ismételt javaslatok gyakorlati megvalósítás nélkül maradtak; de ez nem a 
PWE-nek volt köszönhető. Ami bizonyosnak tűnik, az az, hogy a külügyminisztérium és a 
kairói politikai szervek nagymértékben túlbecsülték az angol propaganda lehetőségeit az 
EAM/ELAS vezetők saját katonáik feletti hatalmának, befolyásának megtörését illetően, de 
túlbecsülték lehetőségeit II. György király népszerűsítése terén is (hogy ti. elfogadhatóvá 
tegyék a görög nép számára); maguk a propagandisták szerényebb és realistább állásponton 
voltak saját lehetőségeiket tekintve. 

Mindebből világos, hogy míg a rádió — elsőként és kiváltképp a BBC — az angol 
propaganda leghatásosabb fegyvere volt Délkelet-Európában, addig ez csak akkor számít-
hatott teljes sikerre, ha az angol kormány politikája és akciói összhangban voltak a 
tényleges helyzettel és a közhangulat állapotával az érintett országban. 

Propaganda a röplap és a nyomtatott szó útján 

Kiegészítvén a rádiót, a légierővel és egyéb eszközökkel terjesztett röplapok és más 
nyomtatott anyagok hasznos propagandafegyvernek bizonyultak az angolok számára. De 
a repülőgépek hiánya és a legyőzendő távolság miatt viszonylag kevéssé lehetett hasz-
nosítani ezeket egészen 1943 őszéig, amikor a szövetségesek olaszországi inváziója új, 
Délkelet-Európához jóval közelebbi légitámaszpontok kialakítását tette lehetővé. Görög-
ország kivételt jelentett, minthogy a Közel-Keletről felszálló Királyi Légierő számára jóval 
elérhetőbb volt. A Görögország feletti röplapszórások 1941 végén kezdődtek, és 1942 
első öt hónapjában légi úton már rendszeresen eljutottak a két hírlap, az „Eleftheros 
Logos" és az „Eleftheria" példányai Görögországba. A hangnem erősen hazafias volt, és a 
görög hadsereg olaszok elleni 1940-4l-es háborújában elért heroikus eredményeire utalt. 
Az egyik első, 1941 novemberéből származó röplap, melyet látszólag egy Athénban 
működő szervezet bocsátott ki, „Tartsd magasra a szabadság fáklyáját" címet viselte, és a 
görög hadsereg egy évvel korábbi, Koritsaba történt győzedelmes bevonulását idézte fel (a 
dél-albániai Korea városáról van szó), majd kijelentette: „becsületbeli ügyünk folytatni a 
szent harcot és ugyanúgy magasra tartani a Szabadság fáklyáját."35 

1943-ban óhatatlanul felvetődtek a Görögországgal kapcsolatos politikai 
problémák. Februárban a külügyminisztérium azt javasolta, hogy II. György nép-
szerűsítése érdekében dobják le a király fényképeit Görögország felett. A PWE nézete az 
volt, hogy „ilyen fényképek ledobásának célszerűsége fölöttébb kérdéses: a Görögország-
ból érkező jelentések szinte egyhangúan a király népszerűtlenségéről és a görögök abbeli 
aggodalmairól számolnak be, nehogy erőszakkal rájuk kényszerítsék őt az angolok; és a 
puszta ténye annak, hogy a Királyi Légierő szólja a fényképeket, nagyon könnyen 
megerősítheti ezen aggodalmakat".36 Nem ismeretes, hogy vajon ledobták-e a fény-
képeket vagy sem, de a legvalószínűbb az, hogy nem, ugyanis a következő év szeptemberé-

3 4 FO 898/152 FO Pilot 1796. sz. távirata Kairóba (az államminiszterhez). 1943. június 1. 
3 s F O 898/437. 
3 6 F O 898/437 E. B. G.S.O.-hoz, 1943. február 11. 



4 2 6 ELISABETH BARKER 

ben Lord Selborne, az SOE-t irányító miniszter azt írja a külügyminisztériumhoz, hogy az 
angol propaganda sohasem törekedett Görögország királyának „reklámozására".37 

Olaszország szövetségesek általi megszállása után a katonai tervezők figyelme 
Bulgária felé fordult, és 1943. október 25-én, miután az egyesített angol-amerikai 
vezérkari főnökség utasításokat adott szófiai katonai objektumok bombázására, a PWE 
kairói hivatalát olyan röplapok elkészítésére kérték fel, melyek Hamburg pusztulásának 
fotóját mutatnák, s amelyeket a RAF dobna le a támadások során.38 Az első Szófia elleni 
légitámadás után röplap készült Plovdivra dobandó; lángnyelveken keresztül írott figyel-
meztetés szólt Plovdiv lakóihoz, óvakodjanak attól, ami Szófiában történt: „evakuáljátok 
Plovdivot most".39 1944 első felében angol röplapok egész sorát szórták Bulgáriára. 
Májusban egy „Sztálin marsall figyelmezteti Bulgáriát" című röplap idézte Sztálin május 
1-i parancsát, és összekötve mutatta a szovjet, angol és amerikai nemzeti lobogókat. Egy 
másik, a bolgár katonákat a jugoszláv és görög területek kiürítésére felszólító röplap egy 
égő parasztházat mutatott, melynek tulajdonosa két libának a hajszolásával volt el-
foglalva, az egyiken Görögország, a másikon Jugoszlávia felirat szerepelt.40 Bulgária felett 
és a tényleges bombázások előrejelzéseként Budapest felett is ledobtak olyan röplapokat, 
melyeken egy óra a tizenkettő előtti utolsó percet mutatta. Egy Budapestnek szánt röplap 
felsorolta a magyar hadviselés történetének jellemző dátumait — a Jugoszlávia és Orosz-
ország elleni magyar támadásét 1941 tavaszán és nyarán, amit a Magyarország elleni 
angol hadüzenet követett az év végén, a voronyezsi magyar katonai katasztrófáét, illetve 
azt az időpontot, amikorra a szovjet csapatok Budapesttől már mindössze 700 kilo-
méterre voltak.41 

Jugoszlávia vonatkozásában a háború utolsó másfél évében az angolok törekvése 
teljesen eltérő jellegű volt - igyekeztek kielégíteni a jugoszláv partizánok és a szélesebb 
közönség azon igényét, hogy megbízható háborús híreket kapjanak, különösen olyan 
híreket, melyek a külső világ Jugoszláviával kapcsolatos elgondolásait, gyakorlati tevé-
kenységét illették: megmutatkozott ez a partizánok eredményeivel és Tito marsall-lal 
kapcsolatos kedvező hangvételben, de liangot kaptak egy szélesebb alapokkal bíró, 
egyesült jugoszláv kormány létrehozását célzó erőfeszítések is, illetve mindenekelőtt a 
három nagy szövetséges hatalom egysége a háborús erőfeszítésekben éppúgy, mint a béke 
tervezésében. 1944 folyamán egy kisalakú, nyolcoldalas képes hírlapot állítottak elő, 
„Londonsko Pismo" címmel, cirill és latin írásban egyaránt, repülőgéppel történő terjesz-
tésre; a fennmaradt harminchárom szám tartalmazza a fő háborús híreket, a szövetségesek 
fontosabb közleményeit, együtt a Jugoszláviáról szóló hírekkel: a 6. szám Roland 
Robinson őrnagy, angol parlamenti képviselő alsóházban tartott beszédét közli a Jugosz-
lávia felszabadított területén tett látogatásról.42 Egy hasonlójellegű „GlasPobede" című 
kiadvány 1944 májusában dr. Rudolf Bicanicnak, a kiváló közgazdásznak, a Horvát 
Parasztpárt Londonban tartozkodó kiemelkedő tagjának felhívását közli, melyben fel-

3 7 F O 898/152 Selborne levele Cadoganhez, 1943. szeptember 28. 
3 " F O 898/437. 
" U o . 
4 0 U o . 
4 1 FO 898/506; F O 898/218 Kairói Pilot 471. sz. távirat. 1941. február 23. 
4 2 FO 898/503. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 2 7 

szólítja pártjának tagjait, hogy dolgozzanak együtt Tito nemzeti felszabadító had-
seregével.4 3 

A háborús időszak végével új, nagyobb formátumú, légi úton történő terjesztésre 
már nem alkalmas képes hírlapokat lehetett Jugoszláviába küldeni. Rendszeresen jelent 
meg, széles skálán mozgó híranyaggal a „Pobeda", melynek alcíme „British Journal for 
Yugoslavia" volt. Az 1945. január 29-i szám például első oldalán egy térképpel illusztrált 
cikket közölt a háború előrehaladásáról Burmában, amit a Tito marsall és Dr. SubaSic 
között született, Londonban éppen nyilvánosságra hozott egyezmény teljes szövege 
követ, egy egyesült kormány megalakításáról; a további cikkek témái: a jugoszlávok 
németek elleni katonai műveleteinek támogatása a RAF (angol királyi légierő) részéről; 
Tito egyezményt írt alá a Jugoszláviának küldendő szövetséges segélyszállítmányokról; 
szovjet hadjárat Kelet-Poroszországban; és a fegyverszünet megkötése Magyarországgal. 
Az 1945. február 19-i szám hosszú beszámolót közöl a jaltai konferencia döntéseiről, 
magyarázó szöveggel ellátva: egy cikket a szakszervezeti világszövetség megalakítására 
vonatkozó tervekről; a görögországi polgárháború befejezéséről; egy hosszú beszámolót a 
jugoszláv légierő Tito parancsnoksága alatt elért sikereiről az ellenséges összekötő vonalak 
ellen Sremben 4 4 A háború ezen utolsó szakaszában egy speciális brosúrát is kiadtak, 
„Politikai és humoros rajzok a kortárs angol sajtóból" címmel, melyben jól fordított 
képaláírásokkal Hitler háborús gépezete összeomlásának különböző mozzanatait ábrázoló 
karikatúrákat reprodukáltak.4 5 

Amennyiben ezen utóbbi angol kiadványoknak külön céljuk volt, az nem más, mint 
arra ösztönözni a jugoszlávokat, hogy saját belső problémáikat és vitáikat egy szélesebb 
összefüggésben szemléljék, objektívebb és toleránsabb módon, illetve, hogy a békesség 
szellemét támogassák a háború utáni Jugoszláviában — mindez olyan céloknak tűnik, 
melyek magukban véve is kívánatosak voltak, de amelyek egyszersmind az angol befolyás 
számára egyengették az utat a háború utáni korszakban. 

Titkos rádióállomások 

1940-től, a propaganda fegyvertárának részeként az angolok a Közel-Keletről és 
Angliából egyaránt „szabadság-adókat" vagy „fekete" rádióállomásokat működtettek, 
melyek bizonyos feladatokat könnyebben és hatékonyabban tudtak megoldani, mint a 
BBC. Egy „szabadság-adó", amely tegyük fel, az érintett országon belül dolgozik, erősen 
azonosulhat egy adott politikai párttal vagy csoporttal, és igényt tarthat arra, hogy mint 
ezek szócsöve a tengelyhatalmakkal szembeni ellenállásra hívjon fel, illetve javasolja az 
ellenállás meghatározott formáit. Egy „fekete" rádió színleg kiadhatja magát a tengely-
hatalmak vagy az adott országban a tengelyhatalmakkal baráti viszonyban levő szervezet 
vagy csoport szócsövének, s ezen pozíciójából alááshatja a tengelyhatalmak és kolla-
boránsaik presztízsét, tekintélyét, főként oly módon, hogy „bizalmas információkat" tár 
a nyilvánosság elé ezek nehézségeiről és kudarcairól. Ilyen „bizalmas ismereteket" szolgál-

4 3 F O 898/506. 
44Uo. 
4SUo. 



4 2 8 ELISABETH BARKER 

tathat az összes rendelkezésre álló információk óvatos és körültekintő tanulmányozása, 
intelligens feltevésekkel társítva; időnként ezek származhatnak a helyi rendőrségi 
üzenetek vagy más kormányzati szervek közötti hírközlés lehallgatásából. 

Az egyik 1942 decemberi, a „fekete" propagandáról szóló PWE-irat megmagyarázta 
e propagandamódszer hasznosságát: „mindig azt feltételezzük, hogy a hallgatóközönség 
bizonyára jóval kisebb, mint a BBC-é, pedig Európában manapság a híresztelések gyorsan 
teijednek, s a nagy közönség nem szükséges". Egy másik, 1943 májusából származó 
PWE-irat, „A »fekete« funkciójáról a csatlósországokkal szembeni politikai had-
viselésben" a következőket mondja: „a fekete rádiónak a csatlósországokban nagyon 
fontos funkciója az, hogy olyan kétséges pontosságú híreket terjeszt, melyekért a 
BBC-ben közölve, őfelsége kormánya nem vállalhatna felelősséget, de amelyek elég 
plauzibilisek ahhoz, hogy hihetők legyenek a címzett országokban, illetve amelyek az 
érintett országok közönségében a szövetségesek háborús erőfeszítései szempontjából 
hasznos reakciókat szülnek . . . Célja, hogy amennyire csak lehetséges, korlátoztassa ezen 
országok anyagi és emberi erőforrásainak németek által történő felhasználását, másrészt 
érje el, hogy ezen országok a lehető legnagyobb mértékben ássák alá a német háborús 
erőfeszítéseket." Ami a délkelet-európai csatlósokat illeti, az irat szerint a közhangulatot 
a reményvesztettség, bizonytalanság, a kósza hírekre való fogékonyság, illetve a németek 
és a csatlóskormányok iránti növekvő ellenszenv uralja. A „fekete" rádió növelheti a 
nyugtalanságot és reményvesztettséget, fokozhatja a belső ellentéteket, elmélyítheti a 
németekkel szembeni haragot, nyomást gyakorolhat a csatlóskormányokra, hogy kor-
látozzák a Németországnak nyújtott segítséget, és ösztönözheti az ellenzéki tényezőket: 
„ez számos esetben nem valósítható meg a nyílt propaganda útján, amely Angliát egy 
meghatározott ellenzéki csoport támogatására kötelezné." A „fekete" rádió egy adott 
csatlós országban aggodalmakat kelthet a többiek által folytatott béketapogatózásokra 
utalva is, ösztönzést adva ezáltal az e téren közöttük folyó versenynek, ami ismét a 
németekkel szembeni ellenérzéseket növeli.4 6 

(Angliában a legutóbbi időkben kiteijedt vita folyik a politikai moralitás vagy 
immoralitás kérdéseiről, a titkos rádió és az álhírek terjesztésének mint háborús fegyver-
nek a gyakorlati hasznosságáról vagy hiábavalóságáról. E tanulmánynak, mely csak azt 
kívánja rögzíteni, hogy mit akartak csinálni és mit csináltak az angolok, nem feladata e 
vitához hozzászólni.) 

Az első titkos rádióállomás — vagy, hogy a PWE fedőnevét használjuk, az első 
„kutatási egység" vagy „RU" - Délkelet-Európa felé, Romániába sugározta adásait, azt 
követően, hogy német személyzet utazott az országba, és a németbarát Ion Antonescu 
tábornok került hatalomra. Az első adás 1940. október 12-én hangzott el; tizenöt perces 
programokat adtak naponta háromszor. Az adó jelszava „Sus Inimile Frati Romani" volt; 
hangvétele erősen német- és Antonescu-ellenes volt, illetve rokonszenvező Maniu Nemzeti 
Parasztpártjával; a bemondók korábban londoni román diplomaták voltak. R. W. Seton-
Watson professzor, aki akkoriban szorosan kapcsolódott az ellenséges országok elleni 

4 6 F O 898/61 Leeper írása, „Fekete propaganda". 1941, december 17., aláiratlan dolgozat, „A 
»fekete« (illegális, titkos, földalatti - ford.) funkciója a csatlósállamok ellen folytatot t politikai 
hadviselésben". 1943. május 12. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 2 9 

propagandatevékenységhez, jelentős részt vállalt az állomás munkájának elindításában, bár 
később a felelősség a PWE-re szállt. 

Románia Hitler oldalán történt, Szovjetunió elleni hadbalépése az állomásnak új és 
sürgetőbb feladatot teremtett; ez, amint 1942 júniusában újrafogalmazták, abban állt, 
hogy „meg kell győzn i . . . a román népet az Ion Antonescu és a tengelyhatalmak közötti 
szövetség megszakításának szükségességéről, s így helyreállítani baráti kapcsolataikat 
Nagybritanniával, a Szovjetunióval, az Egyesült Államokkal és szövetségeseikkel", 
továbbá „meggyőzni és arra sarkallni a román népet, hogy még erőteljesebben ér-
vényesítsék az önkényes bécsi diktátum visszautasítására vonatkozó követeléseiket" 
(amely Magyarországnak ajándékozta Észak-Erdélyt).4 7 Az állomás álhíreket is terjesztett 
azon célból, hogy nehézségeket okozzon Antonescunak és a németeknek. így például 
kiagyalták azt a történetet, miszerint Antonescu háborús politikájának állítólagos ellen-
zése miatt kivégezték az egyik prominens román tábornokot, Ciupuercat; ennek ered-
ményeként — az állomás szerint — Antonescu visszahívni kényszerült Ciupuercat Buka-
restbe, bizonyítandó, hogy nem végezték ki. 

1943 nyarára feltételezték, hogy az adóállomás tényleges hovatartozása ismertté 
vált, s ezáltal valamelyest értéke is csökkent. Ezért és egyéb okokból 1943. júliusban 
megszűnt. Ekkorra egyetértés alakult ki abban a tekintetben, hogy helyette egy színleg 
Antonescu- és németbarát „bomlasztó" állomást kell létesíteni, valamint egy másikat is, 
amely a román olajmezőkön végrehajtandó szabotázsakciók ösztönzésére specializálódna. 
Ezek egészen 1944 tavaszáig működtek, amikor a szovjet csapatok elérték a román határt, 
ami további hasznosságukat kérdésessé tette 4 8 

Egy másik közel-keleti Romániába sugárzó adót, amely „Vlaicu" nevében 
működött (ez állítólag egy képzelt ellenállási vezető álneve volt), 1943 augusztusban 
szüntettek be, a Romániából érkező szükséges hírszerzési anyagok hiánya miatt.49 

A Bulgáriába sugárzott angol titkos rádióadások teljesítménye meglehetősen 
hasonló volt, eltekintve a két főállomástól, melyek szorosabban kapcsolódtak a bolgár 
baloldali agráriusokhoz, mint az első román adó Maniu Nemzeti Parasztpártjához. 1941 
folyamán az agrármozgalom egyik vezetője, Dr. G. M. Dimitrov angol támogatással 
Jeruzsálemből kezdte adásait, míg kollégája, Dmitri Matsankiev, Angliából. Az angol 
támogatással működő állomás neve az egyik bolgár nemzeti hős nyomán„Vaszil Levszki" 
volt — egyezvén ebben a szovjet támogatással működő „Hriszto Botev"-adóval, melyet 
egy másik nemzeti hős után neveztek el. Matsankiev főként a baloldali agráriusokhoz, de 
általában a bolgár ellenzékhez is fordult, azzal a céllal, hogy felkészítse őket egy esetleges 
király- és kormányellenes felkelésre.s0 1943 nyarán újabb állomás lépett működésbe, 
melyet színleg németek és bolgár kollaboránsok irányítottak, magát az „Uj Európa 
Hangjának" nevezve, és ragaszkodva ahhoz, hogy mind a német, mind pedig a bolgár 
nemzeti himnuszt játssza. A külügyminisztériumnak azt mondták, hogy céljuk a német-
barát bolgárok és kollaboránsok megijesztése, illetve a németellenes és oroszbarát elemek 

4 1 F O 898/53 „Jegyzőkönyv - Román Szabadság A d ó . " Dátum nélkül. F O 898/54 
4 ! F O 898/55 Jegyzetek egy külügyminisztériumi értekezletről. 1943. május 17. ,FO 898/61 E. 

B: Belmerhez, 1944. március 25., FO 989/151 Sheldon feljegyzése. 1944. március 20. 
4 9 F O 898/61 A PWE kairói szervezete a londoni központhoz. 1943. augusztus 28. 
5 0 F O 898/55 Neate feljegyzése 1942. december 8. 



4 3 0 ELISABETH BARKER 

ellenállásának erősítése.51 Első feladataik egyike az volt, hogy dicséretekkel árasszák el az 
ingatag Filov-kormányt, így hangsúlyozandó, hogy az nem más, mint puszta báb a 
németek kezében, ezáltal okozva kellemetlen helyzetet számukra. Ezután az adó nagy 
játékba fogott Borisz cár Hitlernél tett látogatásával és hirtelen halálával kapcsolatban — 
például zajos cáfolatokat közölt arról, hogy a cárt berchtesgadeni látogatása során 
megmérgezték, hogy Hitler saját doktorait küldte hozzá megbizonyosodni afelől, hogy 
valóban meghalt-e, illetve arról, hogy öngyilkosságot követett el, mert felismerte, hogy 
Bulgáriát a pusztulásba vitte.5 2 

Ezen angliai és közel-keleti bolgár adók a bolgár hivatalos szervek részéről is 
kiváltottak bizonyos reakciókat. 1943 februárban Gabrovsky belügyminiszter nyilvánosan 
támadta a „fekete" rádióadókat, valamint hasonló támadások jelentek meg a kormány-
párti sajtóban. Az 1944 februárjában lehallgatott üzenetek azt mutatták, hogy a helyi 
hatóságok „ellenséges fekete rádióadók" miatt aggódtak, s hogy Plovdiv tartományban 
elrendelték valamennyi rádiókészülék oly módon való lepecsételését, hogy csak a szófiai 
adó adását lehessen velük fogni.53 (Természetesen a bolgár hatóságok idegességét 
nemcsak az angol adók, hanem nem kis mértékben a szovjet támogatással működő 
„Hriszto Botev" állomás is inspirálhatta.) 1944 elejére a háború fejleményei és a szükséges 
angol felügyeleti személyzet hiánya nehézzé tették mindkét angolok támogatta adás 
folytatását, s így, két évi intenzív munka után, januárban a „Vaszil Levszki" befejezte 
működését. Júliusban az „Új Európa" szüntette meg adását, látszólag Goebbels utasítá-
sára, főszerkesztőjének, „Dr. Hans Schneider"-nek búcsúüzenetével.5 4 

Jugoszlávia esetében a tengelyhatalmak 1941 áprilisi inváziója által teremtett belső 
megosztottság és politikai problémák óriásiak voltak. Ezért az angolok lehetetlennek 
vélték egyetlen, valamennyi jugoszlávhoz szóló titkos rádióadó működtetését. Ehelyett 
1941-ben három szabadság-állomás kezdte meg működését Angliában; az első, a 
„Zrinski", a horvátokhoz szólt, többé-kevésbé a Horvát Parasztpárt hangjaként; 
hamarosan követte ezt a szerbekhez szóló „Sumadija" és a szlovénekhez szóló „Triglav". 
Amint azt 1942-ben egy PWE-irat megállapította: „ilyen belső harc által megosztott 
országban egy konstruktív politikai program lehetetlen. A (jugoszláv) egység eszméje 
mindhárom állomás esetében vezérelv, de ezt közvetve igyekeznek érvényesíteni... A cél: 
javítani a hangulaton és erősíteni a testvériség szellemét, felfedve az ellenség nehézségeit. 
A közvetlen célzásokat kerülik, hogy ne kelljen választani klerikálisok és partizánok 
között Szlovéniában, csak csetnikek és partizánok között Szerbiában." Horvátországban 
— tette hozzá az irat - a Horvát Parasztpárt vezetőjének, Vladko Maceknek eszméi váltak 
az ellenzék alapjává, „s a partizánokat főként mint Macek követőit kezelik, elkerülvén 
ezáltal a kommunista kérdést".5 s 

így a jugoszláviai titkos propagandával kapcsolatos angol irányvonal határozottan 
struccpolitika-jellegű volt. 1943 első heteiben azonban a „Zrinski" a száműzetésben levő 
Horvát Parasztpárt képviselőivel, nevezetesen Dr. Juraj Krnjeviccsel folytatott konzultáció 

s , F O 898/55. 
5 í F 0 898/55 X2 híresztelések és történetek, 1943. augusztus 8., 29. és szeptember 5. 
5 3 F O 898/53 Reakció-jelentés. 1943. április 2 7 . ; F O 898/55 CX 11411/0420/1944. február 15. 
5 4 F O 898/55 E. B. jegyzete. 1944. január 31; X program 380. szám, 1944. júüus 15. 
5 S F O 898/56 Passim; FO 898/61 Leeper írása, "Fekete propaganda', 1942. december 17. 

\ 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 3 1 

után ismételten közölte a „Horvát Politikai Programot", amely valamennyi horvátot és 
szerbet összefogásra és egységre szólított fel a külső és belső elnyomók elleni közös 
küzdelemben: „esküszünk, hogy minden belső nézetkülönbségünket félre fogjuk tenni." 
Hosszabb távon a program a Horvát Szabor (parlament) szabad és titkos választásán 
alapuló horvát „parasztdemokráciára" szólított fel, s egyszersmind „a Szövetséges 
Jugoszlávia közös parlamentjének" megalakítására.56 A „Hrvatski Narod", a tengely-
hatalmakkal rokonszenvező zágrábi újság támadta a programot és a száműzetésben levő 
Horvát Parasztpárt képviselőit — 1943. január 22-én.5 7 A program célkitűzései bizonyára 
konstruktívak és jó szándékúak voltak, kétséges azonban, hogy volt-e bármiféle tartós 
politikai hatása Horvátországban. 

A szlovéniai klerikálisok és partizánok (vagy kommunisták) közötti belső össze-
ütközés problémáját részben az olaszországi szlovén társaikkal való egyesülés követe-
lésének bátorításával, részben pedig az olaszországi, főként az olasz hadseregben szolgáló 
szlovénekhez intézett felhívásokkal oldották meg, melyek célja az volt, hogy maximális 
nehézségeket okozzanak az olasz katonai és polgári hatóságoknak. 

Szerbia esetében nem mutatkozott lehetőség ilyen megoldásra. A „Sumadija" 
kezdettől fogva - még Mihajlovic színrelépése előtt - egy a szerb nemzeti büszkeségre és 
a szerb hazafiasságra apelláló adónak volt szánva. De mi volt a teendője a monarchiával és 
Mihajlovic-csal kapcsolatban? Egy PWE-irat az állomás működésének legelső napjaiban 
arra figyelmeztetett, hogy noha pillanatnyilag az adó szabadon felhasználja az iljú Péter 
király nevét, mint „a nemzeti újjászületés jelképét", de szem előtt kell tartania, hogy a 
monarchia nem jelent szükségképpen előnyt a későbbiekben is, s esetleg súlyos kényszer-
helyzetet teremthet.5 8 Mihajlovic növekvő reputációja még kínosabb problémát jelentett. 
A „Karagore" adónak, melyet a Közel-Keletről az SOE (és nem a PWE) kezdett működ-
tetni, külön rendeltetése volt Mihajlovic szócsöveként szolgálni, így segítvén az SOE 
akcióit. A „Sumadijá"-t viszont nem akarták ilyen erősen elkötelezni, szándékukban volt 
számításba venni „a Mihajlovic tábornok személyére alapozott akciótervek esetleges 
meghiúsulásának" lehetőségét.5 9 

A visszás helyzet feloldásának egyik kísérlete volt, hogy 1942 szeptemberében a 
„Sumadija" egy állítólagos „Egyesült Harci Front" programját sugározta; az egyik cél az 
volt, hogy megoldják — vagy megkerüljék — az ellenállás stratégiájával kapcsolatos 
konfliktust, amely egyfelől a Mihajlovic-féle, a megtorlásoktól tartó és az általános 
felkelés napjára váró politika, illetve a partizánok megszakítás nélküli, totális gerilla-
hadviselésének politikája között feszült. A Sumadija-program Mihajlovic felé hajlott, 
kijelentvén: „azalatt, hogy feltartjuk az ellenséges csapatokat, s így csökkentjük ütőképes-
ségüket más frontokon, ugyanakkor újra kell szerveznünk, felkészítenünk és megőriznünk 
ellenállási erőinket addig a napig, amikor megérkezik a jele sorsunk jobbrafordulásának, a 
győzelemnek és a szabadságnak." Politikai szempontból viszont a „program" háttérbe 
szorította Mihajlovic fontosságát: „programunk egy Szabad Egyesült Szerbia a nagy és 
hatalmas Jugoszlávián belül . . . Mihajlovic tábornok sohasem tekintette magát politikus-

5 6 F O 898/56 Neate Murray-hoz 1942. ok tóber 23., Neate E. B.-hez, 1943. február 3. 
5 7 F O 898/53 Reakció-jelentés. 1943. január 29-április, 
5 ! F Ö 898/56 Jelentés a szerbrádióadásróL 1941. július 14. 
5 9 F O 898/54 Iratfogalmazvány, aláírás nélkül, 1942. december 18. 



4 3 2 ELISABETH BARKER 

nak, viszont megmutatta már, hogy ő . . . a szerb nemzet első katonája, aki csapatainak 
hősiességével és bátorságával megvalósította a szerb hazafiak Egyesült Harci Frontjának 
tervét."6 0 E program kapcsán az egyik PWE-vezető írta az SOE-nak — mely akkoriban 
még mindig erősen támogatta Mihajlovicot —, hogy ez lehet, nem pontosan az, amit 
Mihajlovic akart, de ő (ti. a PWE-vezető) nem szívesen kötné a „Sumadija"-t 
Mihajlovichoz, „merf utóbbi politikai bölcsessége ugyancsak kétséges".61 

Mihailovicnak boztos, hogy nem tetszett a „program", és az alábbi üzenetet küldte 
Londonba: „az utóbbi időben a Sumadija rádióadó egy bizonyos Egyesült Harci Frontról 
beszél, amely országunkban ismeretlen. Országunkban csak a Jugoszláv Hadsereg létezik 
. . . Kérem, tegyék meg a szükséges lépéseket annak érdekében, hogy a rádió ne okozzon 
zavart az emberek között. Jobb csöndben maradni, mint ezen a módon tovább folytatni 
az adást." A másik oldalról viszont az egyik Londonba kijutott jugoszláv partizán 
panaszkodott azért, mert a „Sumadija" „pán-szerb".62 

1943 folyamán, amikor megszületett az angol döntés: először felvenni a kapcsolatot 
a partizánokkal, később minden támogatást megadni nekik, és végül a Mihajlovic-csal való 
szakításra vonatkozóan, olyan helyzet alakult ki, melyben a „Sumadija" és a „Zrinski" 
aligha tehetett többet, mint általános felhívásokat sugárzott az ellenállás egységének 
megvalósítására. Ezért és egyéb okokból 1943 novemberben elhatározták, hogy mind-
három angol támogatással működő jugoszláv adót felszámolják.63 (A közel-keleti 
„Karagore" állomás állandó bonyoldalmak és vita forrásává vált mind a száműzetésben 
levő szerbek, mind pedig maguk az angolok között; megszüntetésének pontos időpontjára 
vonatkozóan nem áll rendelkezésre forrás.) 

Visszatekintve látható, hogy egy olyan hatalmas és egységes mozgalomnak a fel-
emelkedése, mint amilyen Tito marsall Nemzeti Felszabadítási Mozgalmáé volt, a brit 
titkos adók működését nagymértékben indokolatlanná, hacsak nem egyenesen a céllal 
ellentétes hatásúvá tette. Ezt a,fejleményt azonban az angolok nem láthatták előre már 
1941 nyarán és őszén, amikor az állomások működni kezdtek, és noha őszinte törekvésük 
volt, hogy az adókat az új szituációihoz adaptálják, illetve, hogy azokat konstruktív célok, 
szolgálatába állítsák, aligha számíthattak sikerre. 

Szinte biztos, hogy az egyetlen Délkelet-Európába sugárzó angol titkos rádióadó, 
amely tényleges jelentőséggel és politikai hatással bírt, az a magyar adó volt, melyet 
eleinte „Magyar Nemzeti Rádió"-nak, később pedig a nagy magyar költő és nemzeti hős 
nyomán „Petőfi Rádió"-nak neveztek. Adásai kezdettől fogva Petőfi híres 1848-as 
verséről voltak felismerhetők: „Talpra magyar, hí a haza! / Itt az idő, most vagy soha! / 
Rabok legyünk vagy szabadok? / Ez a kérdés, válasszatok!". Nevének, a „Magyar 
Nemzet"-nek kettős jelentése volt, ugyanis sugallta az adó azonosságát a hasonló cím alatt 
megjelenő, kiváló, szilárdan független és progresszív újsággal, amely az erőteljes háborús 
elnyomással szemben szívósan igyekezett megőrizni liberális és kritikai magatartásával 
kivívott reputációját. 

6 0 F O 898/56 Murray Pearsonhoz, 19.42. szeptember 29., Y2 program, 1942. szeptember 11. 
6 1 F O 898/56 Murray Pearsonhoz, 1942. október 6. 
6 2 FO 898/53 Jelentés az adások fogadtatásáról, Y2 Szerbia; FO 898/56 E. B. feljegyzése. 1943. 

február 5. 
6 3 FO 898/61 Feljegyzés a kairói hivatalhoz. 1944. november 26. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 3 3 

Az angol támogatással működő adó első, 1942 szeptemberi adásaitól kezdve 
azokhoz a liberális, társadalmilag progresszív és Hitler-ellenes elemekhez csatlakozott, 
akiknek nézetei — bizonyos óvatossággal — kifejezésre jutottak az újság soraiban, és 
érzékeltette, hogy ő szabadon, kötöttségek nélkül kimondja mindazon dolgokat, 
melyeket az újság is szeretett volna lehozni, de akadályozva érezte magát ebben (ezáltal 
remélvén ösztönözni a továbblépésre mind az újság szerkesztőit, mind pedig olvasóit a 
kívánatos irányban). Úgy tűnt, az újság kedvezően reagált erre a cselre. 1943 januárban 
egy minden vasárnap jelentkező rovatban cikket közölt katonai tudósítójától, amelyben 
ez a következőket írta: „mindeddig minden vasárnap megpróbáltunk képet adni az 
általános katonai helyzet főbb mozzanatairól. E téren nem jártunk mindig sikerrel, 
különösképpen nem a legutóbbi időben — nem voltunk képesek nézeteinket mindig 
egyeztetni az »ismeretlen szerkesztőkével.<". Minthogy a „Magyar Nemzeti Rádió" 
akkoriban csak vasárnaponként sugározta adásait, indokoltnak tűnik feltételezni, hogy az 
„ismeretlen szerkesztők" kifejezés diszkrét utalás volt a rádióra.64 

A munkásokhoz, parasztokhoz és értelmiségiekhez intézett felhívás az egységre a 
rádió egyik legfőbb témájává vált. Bázisát azáltal szélesítette, hogy magát a „Magyar 
Nemzet", a „Népszava" (szociáldemokrata lap) és a „Szabad Szó" (parasztpárti lap) 
titkos rádiójának nevezte. 1943. április 4-én a budapesti kormánylap, a „Függetlenség" 
erősen támadta ezeket az újságokat: „az újságolvasók bizonyára észrevettek bizonyos 
furcsa dolgokat, melyek vasárnaponként hangoznak el a munkások, parasztok és értelmi-
ségiek egységéről." A „Függetlenség" csupán emlékeztetni akart a magyar propa-
gandaügyi miniszter egyik legutóbbi beszédére, melyben az a „nyomtatásban és az 
éterben jelentkező ellenséges propagandáról" panaszkodott, amely „a sugdolózó propa-
ganda és álhírterjesztés romboló erejével" igyekszik aláásni Magyarország lelkierejét: „ez a 
láthatatlan támadás az idegek ellen jelentőségében felér a fegyverek összecsapásával."65 

1943 májusában jelentés érkezett egy stockholmi magyar emigráns politikustól, aki 
szoros kapcsolatban állt az ottani magyar követséggel, mely szerint a magyar katonai 
hatóságok „eredmény nélkül kutatnak egy titkos rádióadó után, amiről feltételezik, hogy 
az egyik minisztériumi épületbe telepítették, még azt sem kizárva, hogy a belügy-
minisztériuméba". (A belügyminiszter erős németellenes beállítottságáról volt ismeretes.) 
A magyar katonai attasé szerűit az adó , jól informált" volt, és olyan értesüléseket közöl, 
„melyek egyébként hozzáférhetetlenek lennének". Elszántan támadta a magyar nácikat és 
a katonatisztek között lelhető elvbarátaikat.66 

A külügyminisztérium eleinte kételkedett egy titkos magyar adó célszerűségében. A 
PWE 1941 szeptemberében javasolt először egy ilyen adót létesíteni; nem egészen egy 
évvel később az adó megkezdhette működését. 1942 végén a külügyminisztérium ki-
jelentette, hogy „nem tartja érdemesnek" egy magyar titkos adó fenntartását, és ,jóvá 
fogja hagyni a beszüntetésére vonatkozó javaslatot". 1943 május végén azonban Frank 
Roberts, aki a külügyminisztériumban a magyarországi ügyek fő felelőse volt, kijelentette, 
hogy a helyzet megváltozott, amennyiben „Magyarország a legutóbbi hetekben hatá-
rozottabban áll ellen, mint a többi csatlós". Roberts azt is elmondta, hogy az adó 

6 4 F 0 898/53 Stewart Hodgkinhoz. 1943. április 23. 
6 5FO 898/53 Stewart Hodgkinhoz. 1943. június 2. 
6 6FO 898/58 Stockholm 475. 1943. május 7. 

3 Történelmi Szemle 1979/3-4 

i 



4 3 4 ELISABETH BARKER 

„parasztok, munkások és értelmiségiek" platformja összhangban van az angol kormány-
politikával, és az adó tevékenységét értékesnek tart ja.6^ 

így a „Magyar Nemzeti" vagy „Petőfi Rádió megszakítás nélkül folytathatta 
adásait 1942. szeptember 6-tól 1945. január 7-ig, egyesítvén egyre erőteljesebb és szen-
vedélyesebb felhívásait egy a Németországnak való alávetettség elleni egyesült népfrontra, 
olyan információkkal és álhírekkel, melyek a német győzelembe vetett hit utolsó fosz-
lányainak lerombolását célozták. (Működésének első napjaiban a rádió különös figyelmet 
szentelt annak, hogy elteijessze a németek felelősségéről szóló feltételezést Horthy 
kormányzó fiának, Istvánnak egy légiszerencsétlenségben bekövetkezett haláláért.) 
Figyelemre méltó, hogy ezen évek során a rádióadások anyagát mindvégig minimális angol 
ellenőrzéssel, egyetlen ember írta és (1944 szeptemberétől) mondtá be a mikrofonba. Ez 
Buday György volt, a kiemelkedően tehetséges és eredeti fametsző művész, aki a háború 
előtti években egyik vezető tagja volt a „falukutatók" (vagy progresszív társadalom-
kutatók) szegedi egyetemi csoportjának. Éppen Angliában tanult, amikor a háború kitört 
és ottmaradt. Mélyen hitte, hogy a magyarországi adásokban végzett munkájával hazájá-
nak valódi érdekeit szolgálja. Őszintesége tisztán megmutatkozott műsoraiban. 

Az első másfél évben hangvétele általában hazafias volt; míg közvetlenül a „parasz-
tokhoz, munkásokhoz és értelmiségiekhez", illetve azon politikai pártokhoz és csoportok-
hoz szólt, melyek azokat képviselték, egyszersmind a Horthy-rezsim haladóbb tényezőit is 
megpróbálta „a parasztok, munkások és értelmiségiek szövetsége" eszméinek irányába 
terelni. De Magyarország német megszállása után hangja élesebbé vált, Horthyt 
szigorúbban ítéli el, és megközelítése radikálisabb; adásai nagyobb hangsúlyt adtak a 
Szovjetunióval való megegyezés igényének. 1944. áprilisban a minden héten vasárnap 
jelentkező adások immár mindennap hallhatóak voltak; felhívta a magyarokat az ellen-
állásra, annak érdekében, hogy biztosítsák helyüket a jövő demokratikus Európájában, 
szabotázsra, sztrájkokra és partizánháborúra szólította őket; a magyar katonák, 
mondotta, álljanak át az oroszokhoz; „aki nincs velünk, az ellenünk van, és Hitler, Horthy 
és bandájuk sorsában fog részesülni". 

A „Petőfi Rádió" egyben elkezdte tanácsolni hallgatóinak, hogy hallgassák a 
szovjetek által támogatott „Kossuth Rádiót" is, illetve kezdte címzettjei körébe bevonni a 
(kommunista vezetés alatt álló) Béke Pártot. 1944. augusztusban továbblépett, fel-
szólítván „a kisgazdapárt, a szociáldemokraták, a kommunisták és a Béke Párt által 
vezetett németellenes hazafiakat", hogy alakítsanak egy új kormányt, eltávolítva Horthyt, 
és felbontva a Hitlerrel teremtett szövetséget, hogy aktívan harcoljanak a nácik ellen. 
Amikor szeptember végén megismételte ezt a felhívást, azt mondta, hogy az új kormány-
nak azonnal kapcsolatba kell lépnie a Szovjetunióval. Novemberben a budapesti Rádió, 
melyet ekkor már a nyilaskeresztes Szálasi kormány ellenőrzött, támadta „az oroszok 
által pénzelt Petőfi Rádiót". Az adó nyomban helyreigazította ezt a tévedést (anélkül, 
hogy feltárta volna igazi bázisát). 

Amikor az új Ideiglenes Magyar Nemzeti Kormány bejelentette a Németország 
elleni hadüzenetet, úgy döntöttek, hogy a „Petőfi Rádió" fő küldetését betöltötte, és azT 
adás beszüntethető. Minthogy azonban Budapest még mindig hadműveleti terület volt, 
annak érdekében, hogy áthidalják azt az időt, amíg az új Budapest Rádiót megteremtik, a 

6 7 F O 898/55 Jegyzetek egy külügyminisztériumi értekezletről. 1943. május 27. 



ANGLIA TENGELYELLENES AGITÁCIÓJA 4 3 5 

hallgatókat felkérték, hogy készülékeiket állítsák a BBC, illetve Moszkva magyar adásaira, 
valamint a Kossuth Rádióra. 1945. január elején búcsúadásában a ,,PetőfÍ Rádió" a 
következőket mondta: „Szeretnénk néhány szót szólni a Kossuth Rádióról. Nemzetünk 
ellenségei gyakran vádoltak mindkettőnket, sőt, azt is sugallták, hogy mi egy és ugyan-
azon adó vagyunk. Ez bármelyik intelligens hallgató számára abszurdum. Az igazság az, 
hogy nem ismeijük egymást. Külön-külön, egymástól függetlenül kezdtük, és külön-
külön, egymástól függetlenül folytattuk munkánkat. De amikor úgy találtuk, hogy 
közösek céljaink és ellenségeink, és mindegyikünk meggyőződött a másik őszinteségéről 
és céljairól, bajtársakká lettünk, kezet nyújtottunk egymásnak az éter felett . Ezt jó 
előjelnek . . . tekintjük . . . az összes becsületes magyar hazafi számára. A becsületes és 
korrekt együttműködésnek ez a szelleme nemcsak a német fasizmus felszámolásának lesz 
az útja, de a különböző csoportok és nézetbeli árnyalatok közötti új és őszinte együtt-
működés megteremtésének is, amely szilárd alapjául fog szolgálni a tartós békének, az 
emberi fejlődésnek és boldogságnak."68 

Ez az utolsó előrejelzés — sajnos — megalapozatlannak bizonyult. Az angolok által 
támogatott „Petőfi Rádió" megkísérelte teljesíteni a reá eső kis részt, hogy segítsen 
megnyerni a háborút Hitler ellen, de nem remélhette, hogy befolyásolni tudja a háború 
utáni Magyarország fejlődését. 

" F O 8 9 8 / 5 8 , FO 898/59. 

i 


