
Történelmi 
Szemle

T
ö

r
t

é
n

e
l

m
i 

S
z

e
m

l
e

	
2

0
18

 
 3

. 
s

z
á

m
	

L
X

. 
é

v
f

o
l

y
a

m
 

 3
7

3–
5

0
8

. 
o

l
d

a
l

A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont 
Történettudományi Intézetének folyóirata

	 2018
	 LX. évfolyam 	 szám3.

Ára: 1000 Ft
Előfizetőknek: 850 Ft

Az egyes számok megvásárolhatóak, illetve megrendelhetőek:

Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont 
Történettudományi Intézet 

1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4., B épület 4.44-es iroda 
Telefon: 224-6700/4624, 4626-os mellék 

E-mail: bardi.erzsebet@btk.mta.hu, terjesztes@mta.btk.hu

Penna Bölcsész Könyvesbolt 
(hétköznaponként 13 és 17 óra között) 

1053 Budapest, Magyar u. 40. 
Telefon: 06 30 203 1769 

E-mail: info@pennakonyvesbolt.hu

A folyóirat teljes évfolyama előfizethető bármely hírlapkézbesítő 
postahivatalnál.

9 770040 963009 30081

Gulyás László Szabolcs  
Lex és consuetudo: a magyarországi jobbágyköltözés  

középkori szabályrendszere

Az 1917-es orosz forradalmak és Magyarország

 Pollmann Ferenc, Paál Vince, Hajdu Tibor,  
Klestenitz Tibor, Csunderlik Péter,  

Balázs Eszter, Ábrahám Barna, Kaba Eszter,  
Tamás Ágnes, Vörös Boldizsár



Tartalomjegyzék

LX. évfolyam, 2018. 3. szám

TANULMÁNY
Gulyás László Szabolcs • Lex és consuetudo: a magyarországi  
jobbágyköltözés középkori szabályrendszere	 373

Az 1917-es orosz forradalmak és magyarország
Vörös Boldizsár • Szerkesztői előszó	 397
Pollmann Ferenc • Jön a muszka! Megy a muszka?  
Az oroszországi forradalmak hatása a Monarchia hadviselésére  
a keleti fronton 1917-ben	 399
Paál Vince • Információk az oroszországi forradalmakról – a magyar 
cenzúrán keresztül. A sajtóellenőrzés Magyarországon  
az első világháború idején	 407
Hajdu Tibor • A magyar parlamenti pártok vezetői az 1917. februári  
orosz forradalomról	 417
Klestenitz Tibor • Az oroszországi forradalmak értékelése  
a magyar egyházi közvéleményben	 423
Csunderlik Péter • „Beszéljünk mi is oroszul, cselekedjünk mi is oroszul!”

Az 1917-es oroszországi forradalmak hatása a Galilei Körre	 433
Balázs Eszter • „Szinte csodás krízis”. A februári orosz forradalom
értelmiségi fogadtatása Magyarországon 1917-ben	 443
Ábrahám Barna • A szlovákok és az oroszországi forradalmak	 459
Kaba Eszter • „Az 1917–1918-as tél Oroszországban hadifoglyaink 
legnehezebb időszaka lesz.” Hadifogolysorsok és az oroszországi 
forradalom	 469
Tamás Ágnes • Az 1917. évi oroszországi események karikatúrák 
tükrében	 479
Vörös Boldizsár • Egy vármegyei hivatalnok az 1917-es oroszországi
forradalmakról, avagy eszközök az eligazodáshoz 
a világtörténelemben	 499



Történelmi Szemle • LX (2018) 3:407–416	 407

Információk az oroszországi forradalmakról  
– a magyar cenzúrán keresztül

A sajtóellenőrzés Magyarországon az első világháború idején

Paál Vince

Information about the Russian Revolutions – through  
the Hungarian Censorship. Control of the Press in Hungary  

during World War I 

During World War I, no general censorship of the press existed in Hungary, the 
obligation of presentation before publication only concerned those issues that 
„gave reason for that”. For the administration of orders taken on the basis of 
exceptional authority a Committee of Military Supervision was established, within 
which a sub-committee dealt with the affairs of the press. There emerged the 
practice of the journals voluntarily presenting their communiqués acquired 
outside the official channels to the Press sub-committee for this to judge whether 
these endangered the „interests of warfare” or not. The papers generally devoted 
considerable attention to the Russian revolutions of 1917. The majority of the 
reports were made on the basis of press telegrams, which could only be published 
after official control. As for the so-called editorials, the traces of censorship could 
only be detected in the case of Népszava. Nonetheless, sharp critique of the 
Hungarian regime and eulogy of the Bolshevik takeover both appeared on the 
pages of this social democratic daily. The inconsistent character of the censorship 
certainly played a role in whether an article was authorised or censored.

Keywords: censure, Wold War I, Russian Revolutions, press, gazette, bolshevik 

Annak ellenére, hogy a sajtótáviratok csak ellenőrzés után jelenhettek meg a lapokban, az 
1917. évi oroszországi forradalmi eseményekről a lapok széleskörűen tájékoztattak. A véle-
ménycikkek tekintetében leginkább a Népszavát sújtotta a cenzúra. Mindezzel együtt is jelen-
tek meg a fennálló állapotokat szigorúan bíráló közlemények a szociáldemokrata lapban. 
A cikkek engedélyezésében vagy tiltásában a cenzúra következetlensége is szerepet játszott.

A kormány a Szerbiának küldött hadüzenettel egy időben – az 1912. évi LXIII., a há-
ború esetére szóló kivételes intézkedésekről szóló törvénycikk alapján – életbe léptette 
a szabadságjogokat korlátozó rendelkezéseit (is).1 Ezek közül az 12.001/1914. I. M. E. számú 

Paál Vince, munkatárs, Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatudományi Intézete.

1	L ásd részletesebben Paál Vince: Sajtóirányítás és -ellenőrzés a Nagy Háború éveiben. In: Propaganda – Poli
tika, hétköznapi és magas kultúra, művészet és média a Nagy Háborúban. Szerk. Ifj. Bertényi Iván – Boka László 
– Katona Anikó. Bp., 2016. 257–260.



Paál Vince

408	

rendelet az „arra okot szolgáltató és (külön megjelölendő)” sajtótermékek esetében be-
vezette a terjesztés megkezdése előtti bemutatás kötelezettségét, azaz a cenzúrát. Az 
érintett sajtótermékek esetében a sajtórendészeti kötelespéldányt még a terjesztés meg-
kezdése előtt be kellett nyújtani az illetékes ügyészségnek. Ha az úgy látta, hogy az adott 
sajtótermék tartalma „a hadviselés érdekeit” sérti, annak terjesztését megtilthatta.

Ez a rendelet tehát csak a sajtótermékek meghatározott csoportjára vezette be a ter-
jesztés előtti cenzúra intézményét, általános érvényű cenzúra de jure nem volt Magyar-
országon az első világháború időszakában. Ez eltért Ausztriától, ahol általános, előzetes 
cenzúra volt érvényben.2

A kivételes hatalom alapján hozott rendelkezések és az azokkal kapcsolatos informá-
ciók koordinálására a honvédelmi minisztériumon belül felállították a Hadifelügyeleti 
Bizottságot (HFB), a Bécsben megszervezett Kriegsüberwachungsamt [Hadfelügyeleti Hiva-
tal] magyar párjaként. A sajtóügyeket a Hadifelügyeleti Bizottságon belül egy külön Sajtó
bizottság (Sajtóalbizottság) kezelte. A Sajtóalbizottságot a katonai szakértők, valamint a 
miniszterelnökség, az igazságügyi, a belügy-, a kereskedelmi és a földművelésügyi minisz-
térium delegáltjai alkották.3 A budapesti lapokhoz érkező táviratok ellenőrzése a Főposta 
épületében működő Táviratellenőrző Bizottság feladata volt.4

A háború alatt a belügyminiszter számos lapot betiltott „közleményeinek a hadvise-
lés érdekeit veszélyeztető tartalma miatt”.5 A betiltás azonban általában csak egy meg-
határozott időre szólt, utána újra megjelenhettek a betiltással sújtott lapok is, viszont 
rendszerint felkerültek azon újságok listájára, amelyekre vonatkozott a terjesztés előtti 
bemutatás kötelezettsége. Egy idő után az érintett sajtóorgánum erről a listáról le is ke-
rülhetett, ha „kifogástalan magatartást” tanúsított.6

A nyilvánosságnak szánt, háborúval kapcsolatos híreket a miniszterelnökség sajtóosz-
tálya juttatta el a Budapesti Közlönynek, a Magyar Távirati Irodának és a Budapesti Tudósító
nak. Ezektől a sajtóorgánumok szabadon átvehették a közleményeket.

A lapoknak orientációra volt szüksége, hogy vajon egyes közleményeik a hadviselés 
érdekeit érintik-e. Kialakult az a gyakorlat, hogy a fővárosi újságok a nem hivatalos úton 
szerzett közleményeiket önként és előre bemutatták a Sajtóalbizottságnak – illetve vidé-
ken az ügyészség által felállított tanácsadó szervnek –, hogy így elkerüljék az esetleges 

2	 Vö. Gustav Spann: Das Zensursystem des Kriegsabsolutismus in Österreich während des ersten Weltkrieges 
1914–1918. In: Symposion „Zensur in Österreich 1780 bis 1989” am 24. und 25. Oktober 1989. Hrsg. Erika Weinzierl 
– Rudolf G. Ardelt. Wien–Salzburg, 1991. (Justiz und Zeitgeschichte VIII. Veröffentlichungen des Ludwig-Boltz-
mann-Institutes für Geschichte und Gesellschaft) 34.

3	 Vö. M. Kondor Viktória: Adalékok az első világháború alatti sajtó és cenzúra történetéhez. Törvények és 
a cenzúra szervezete. Magyar Könyvszemle, 91 (1975) 1. sz. 79.; Tamara Scheer: Die Ringstraßenfront. Österreich-Un-
garn, das Kriegsüberwachungsamt und der Ausnahmezustand während des Ersten Weltkrieges. Wien, 2010. 157–159.; 
Christian Schwendinger: Kriegspropaganda in der Habsbugermonarchie zur Zeit des Ersten Weltkrieges. Eine Ana-
lyse anhand fünf ausgewählter Zeitungen. Hamburg, 2011. 57–59.

4	 Hadtörténeti Levéltár (Budapest), Hadfelügyeleti Bizottság (= HL HFB) 727. dob. Sajtóalbizottság 60–461/
Sab. 1918.

5	L ásd részletesebben Paál Vince: A sajtószabadság a „nagy háború” éveiben (1914–1918). In: A sajtószabad-
ság története Magyarországon. Szerk. Paál Vince. Bp., 2015. 20–21.

6	M agyar Nemzeti Levéltár Országos Levéltára K 579 1076. cs. „R” t. 50687. sz.



Információk az oroszországi forradalmakról – a magyar cenzúrán keresztül 

	 409

betiltásukat vagy cenzúra alá helyezésüket. A lapok hamar rájöttek arra, hogy ők maguk 
sem közölhetnek olyan cikkeket, amelyeket a terjesztés megkezdése előtti ellenőrzés alá 
vont lapok esetében az ügyészség nem engedélyezne.7 Így végeredményben a lapok ön-
ként vetették alá magukat a cenzúrának, és a kiépülő rendszer a gyakorlatban nem sokban 
különbözött az osztráktól, ahol – mint említettem – általános cenzúra működött. Előfor-
dult olyan eset is, hogy a cenzúrán átment osztrák lapok olyan cikkeket közöltek, ame-
lyeket a budapesti Sajtóalbizottság nem engedélyezett.8

Ha a lapok nem vették figyelembe a Sajtóalbizottság „kéréseit”, akkor az az ügyész-
ségnél megtorló intézkedést javasolhatott. Súlyosabb esetben az ügyész elkobozhatta a 
hadviselés érdekét sértő lappéldányokat. Az ügyész indítványára az igazságügyi miniszter 
elrendelhette a lap előzetes ellenőrzés alá helyezését, vagy kezdeményezhette a lap ter-
jesztésének és megjelenésének megtiltását. Ha valamelyik sajtótermék terjesztése a hadi 
érdeket sértő bűncselekményt valósított meg, akkor az ügyész bűnvádi eljárás megindí-
tását is javasolhatta.9

A „hadviselést veszélyeztető” kitétel persze meglehetősen szabadon értelmezhető, 
„gumi” fogalom volt, ami a sajtó és a sajtóellenőrzés szerveinek helyzetét egyaránt meg-
nehezítette. Általában vörös posztónak számítottak a közvetlen hadi hírek mellett az 
élelmiszerhiánnyal, drágasággal kapcsolatos közlemények, kémkedési ügyek stb.10

A sajtóközlemények megjelentetésére vonatkozó túl általános útmutatás miatt elő-
fordult, hogy egyes lapok olyan közleményeket is előzetes vizsgálatra bocsátottak, ame-
lyeket más lapok nem mutattak be. A sajtóellenőrzést végző hatóságok adott esetben nem 
engedték meg olyan közlemények megjelenését, amelyek más lapokban akadálytalanul 
megjelentek.

Az igazságügyi miniszter több alkalommal is „Bizalmas” megjelölésű tájékoztatókban 
ismertette a főügyészségekkel azokat a tárgyköröket, amelyekben a hadviselés érdekeire 
való tekintettel sajtóközlemények nem jelenhetnek meg.11 Érdemben azonban ezek az 
úgynevezett Tájékoztatók sem járultak hozzá a sajtóellenőrzés színvonalának javításához, 
mert a hatóságok a lapok szerkesztőségeivel az ezekben a tájékoztató anyagokban téte-
lesen felsorolt tiltott tárgyköröket nem ismertethették.12 A lapok úgy érezték, a tiltások 
nem konzekvensek, sokszor nevetségesek, ezért azokat mind több esetben a sajtó indo-
kolatlan korlátozásának érezték.13

A cenzúra a lapban akkor látszik, ha a törölt rész helye üresen marad (úgynevezett 
fehér folt), vagy amennyiben az újság maga jelzi a lapban, hogy itt a cikket a cenzúra 

 7	 HL HFB 727. dob. Sajtóalbizottság 60–461/Sab. 1918.
 8	 Paál Vince: Sajtópolitika és sajtóirányítás Magyarországon az Első Világháború idején. In: Ifjabb gróf And-

rássy Gyula és az I. világháború. Szerk. Dr. Gergely András et al. Bp., 2015. 51.
 9	 Uo.
10	 Paál: Sajtóirányítás és -ellenőrzés, 264.
11	 HL HFB 728. dob. Cenzúra ügyek. Bi. 257/4. I. M. III. 1917. 4–7.
12	 Uo. 8.
13	 Vö. Mucsi Ferenc: Sajtó, cenzúra Magyarországon az első világháború idején. Történelmi Szemle 27 (1984) 

200–201.



Paál Vince

410	

töröltette. Nem látható a lapban a cenzúra működése, ha a tiltott cikk nem kerül bele az 
újságba és erről a lap sem tájékoztatja az olvasót. Akkor sem tűnik fel, ha a törlés a lap 
végleges tördelése előtt történik, és így van mód a hiátus megszüntetésére. A cenzúrára 
utalhat az is, ha valamilyen fontos eseményről nem tudósít a lap, vagy legalábbis nem 
annak súlyának megfelelően.

Számos magyarországi lapot megvizsgáltam,14 az alábbiakban azonban csak Az Est 
(200 ezer feletti példányszám) című napilapból és a szociáldemokrata Népszavából vett 
példák alapján mutatom be, hogy az 1917. évi oroszországi forradalmak miként jelentek 
meg a cenzúra szűrőjén keresztül. A vizsgált lapok nagy terjedelemben számoltak be az 
1917. évi oroszországi forradalmakról. A tudósítások nagy része sajtótáviratok alapján 
született (közvetlenül Pétervárról, Stockholmból, Dániából, illetve külföldi újságok híre-
inek átvételével). Ezek a sajtótáviratok – mint már utaltam rá – csak ellenőrzés után ke-
rülhettek be a lapokba. A sajtótáviratok felhasználásában annyi különbség volt az egyes 
lapok között, hogy nem azonos mennyiségben jelentették meg ezeket. Az adott lap terje-
delmétől, stílusától és célközönségétől függött, hogy az orosz forradalmakra mekkora 
hangsúlyt helyezett.

E különbségek mellett is elmondható, hogy az egyes lapok olvasói nagyjából azonos 
információkat olvashattak. A sajtótáviratok sokszor egymásnak ellentmondó híreket tar-
talmaztak ugyanazon a számon belül is. Ez azzal magyarázható, hogy különböző forrá-
sokból származtak, illetve az időben egymás után lejátszódó eseményekről gyakran egy 
időben érkeztek a szerkesztőségekhez a tudósítások, így a lapok hasábjain időben ös�-
szecsúszhattak.

Az áttanulmányozott lapok esetében a cenzúra látható nyomaival – néhány kivétel-
től eltekintve – szinte csak a Népszavánál találkoztam. Ott is – feltételezhetően – a legtöbb 
esetben csak akkor, ha az oroszországi események kommentálása során az adott publi-
cisztika valamilyen belpolitikai kérdést is tárgyalt.

A februári forradalom

A lapok általában március 13-án tudósítottak először az oroszországi „zendülésről”, „ost-
romállapotról”. Az Est érdekes módon a forradalom kitöréséről a többi lapnál egy nappal 
később, csak március 14-én, és viszonylag hátul, az 5. oldalon számolt be: „Pétervárott és 
Moszkvában is valóságos lázadás tört ki az éhínség miatt. A pétervári munkások kilenc 
napja sztrájkolnak. A rendőrség nem mer szembe szállni a zavargókkal, a katonaság pedig 
a néppel tart.” Ugyanezen a napon ennek részben ellentmondó távirati hír is megjelent, 
amely már forradalomnak nevezte az eseményeket: „A kivezényelt lovas rendőrök […] 
kénytelenek voltak fegyvert használni, többen meghaltak a demonstrálók közül.”

14	 Az Est, Budapesti Hirlap, Friss Ujság, Népszava, Pesti Hirlap, Pesti Napló.



Információk az oroszországi forradalmakról – a magyar cenzúrán keresztül 

	 411

A zavargások okaként a kenyérhiány mellett a háború miatti elkeseredést nevezte 
meg a lap. Kerenszkij azt mondta: „Olyan helyzetben vagyunk, mint Paris a nagy forra-
dalom idején.”

Ezeket a tudósításokat bármelyik vizsgált lapból idézhetnénk, hiszen szinte egy idő-
ben vagy egy-egy napos késéssel azonos hírekről, hasonló címszavakkal számoltak be. 
Ezen a napon (március 14.) a vizsgált lappéldánynak két 6. oldala volt. Az egyik nem tar-
talmaz oroszországi híreket, a másik igen, és ezen a fehér folt a törlést mutatja. Az Estnek 
elvileg nem voltak mutációi,15 a gyakorlatban azonban számos esetben részben eltérő 
számozású és tartalmú példányok jelentek meg egy adott napon, gyakran egy számon 
belül is. Több azonos számozású, de különböző tartalmú oldalt is tartalmazhattak.

Az Est március 16-án immár az első oldalon foglalkozott az oroszországi események-
kel. A Pétervári Távirati Ügynökségre hivatkozva közölte: „Az orosz minisztereket elfog-
ták. A pétervári helyőrség csatlakozott a forradalomhoz. A duma 12 tagja vette át a kor-
mányt.” Idézte a lap gróf Andrássy Gyulát is: „Első tünete annak a belátók által régóta 
várt és megjósolt orosz forradalomnak, a mely elősegítheti a végleges béke ügyet.” A lap 
arról is szólt, hogy a francia lapok igyekeztek a pétervári és a moszkvai zavargások jelen-
tőségét „kicsinyelni”. A cár lemondott? – állt a lap március 17-ei címoldalán. Majd előkerült 
az angolok vélt szerepének boncolgatása a forradalom kirobbantásában: A világ a cár tá-
vozását Bonar Law szájából tudta meg, amit gyanúsnak talált. (Tudniillik a hírt az angol 
miniszter jelentette be az angol parlament alsóházában.) Az orosz forradalom a németek 
ellen irányul? című cikk szerint „Angliának most az a legnagyobb érdeke, hogy a forradal-
mat olyan színben tüntesse fel, mintha a munkásság és az éhező tömeg is a háború foly-
tatását kívánná […] ámbár nehéz elképzelni, hogy a tömeg, ha egyszer bármi okból for-
radalomba kergették; a forradalmat a háború folytatásáért és a nyomorúság 
gyarapításáért fogja megvívni.”

A következő napokban is sorjáztak az egymásnak ellentmondó távirati hírek: „a cár 
nem mondott le, hanem seregeivel a forradalmárok ellen vonul”;16 „Oroszország felmond-
ja a szövetséget az ententenak?”;17 „A francia lapok […] azt írták, hogy az újjászületett 

15	 Az Estnek ugyan nem volt mutációja, viszont több tényező is okozhatta a többszörös oldalszámokat: 1. a 
frontra induló vonatokon szállítottak hírlapokat a harcoló katonák részére, ezeket a példányokat a vonat
indulásokra ki kellett szállítani, úgyhogy rohammunkában készültek, és ezek más csomagokat képeztek, 
mint amelyek az előfizetőkhöz, illetve az árusokhoz kerültek. 2. Az Est akkora példányszámban készült, 
amit egyetlen nyomda a szükséges terjesztési időre nem tudott kinyomtatni, úgyhogy a rendszerszerűen 
nyomtató Athenaeumon kívül több más nyomda is készenlétben állt, illetve nyomtatta tovább a példá-
nyokat. Ez egy nagyon pontosan szervezett, de nyilván sok hibalehetőséget rejtő rendszer volt. 3. nem 
hagyhatjuk számításon kívül a rohammunkában dolgozó hírlaptördelők hibázását sem. 4. és persze az is 
lehet, hogy ha a hadviseléssel-háborúval kapcsolatos cikket terveztek az oldalra, akkor meg kellett várni 
a Sajtóalbizottság engedélyét – és persze a várakozás alatt is dolgozni kellett a lap tördelésén. Ha az enge-
dély későn, a lapleadás előtt közvetlenül jött meg, akkor már a paginázással nem foglalkozhattak. Buzinkay 
Géza szíves közlése alapján.

16	 Az Est 1917. március 18. 1.
17	 Uo. 2.



Paál Vince

412	

Oroszország folytatni fogja a háborút”;18 „Az orosz szocialisták rögtöni békét akarnak”;19 
„Tulajdonképpen nem is forradalom volt, […] inkább egy puccs”;20 „A Times szerint a 
munkások döntik el a forradalom sorsát.”21

Március 21-én az egyik fontos hír az volt, hogy „a forradalmi szocialisták pártolják 
az új kormányt, feltéve, ha programjának a politikai amnesztiára, a személyes és gyüle-
kezési szabadságra, az osztályuralom kiküszöbölésére, a vallásszabadságra és jogegyen-
lőségre vonatkozó ígéreteit beváltja és haladéktalanul megkezdi az előkészületeket az 
alkotmányozó gyűlés összehívására”. Az e napi számban hátrébb az orosz forradalommal 
kapcsolatos külföldi visszhangok is megtalálhatók: „A svéd szocialisták üdvözlik az orosz 
forradalmat.”

Március 22-én Az Est arról tudósított, hogy Pétervárott felbomlott a rend, a szocialis-
ták a kormány ellen tüntettek, köztársaságot és békét akar a nép. A lap arról is szólt, hogy 
az orosz nők is szavazati jogot kapnak. Ezzel nem kis kontrasztban állt ugyanebben a 
számban a „Tisza a választójog kiterjesztése ellen” című tudósítás. A harmadik oldalon 
pedig az olasz sajtó azon reményét ismertette, hogy az orosz forradalmi események talán 
hasonló természetű mozgalmat fognak kelteni Németországban, Magyarországon és Auszt-
riában is. Az Italia azt írta, hogy „Budapesten nagy tüntetések vannak”. Tehát még ellen-
séges államok sajtójából vett tudósítások is megjelenhettek.

Egy nappal később pedig Kenyér és nyugalom Pétervárott címmel arról lehetett olvasni 
Az Estben, hogy Oroszországból érkező utasok beszámolója szerint Pétervárott helyreál-
lott a rend. Ugyancsak itt arról is szó volt, hogy „az orosz munkáspárt a béketárgyalás 
megkezdését követeli”. Majd arról értesülhettünk, hogy Frankfurtból az orosz cenzúra 
megkerülésével sikerült megszerezni az orosz munkáspárt felhívását, amely felszólítja 
valamennyi hadviselő állam proletárjait, hogy azonnal tegyék le a fegyvert és szüntessék 
meg a háborút, amelyet csak a tőke érdekében folytatnak. Az orosz szociáldemokrata párt 
követeli Oroszországban a magántulajdon, továbbá a koronauradalmak kisajátítását, és 
az utóbbiak szétosztását a parasztság között.

Március 29-én az egyik hír szerint „az orosz nagyhercegek csatlakoztak a forrada-
lomhoz. Birtokaikat átengedték az államnak.”

Amíg Az Estben és a többi vizsgált lapban csak elvétve volt közvetlen nyoma a cenzú-
ra működésének, addig a Népszavánál más a helyzet. A szociáldemokrata lap is lehozta 
azokat a táviratokat az oroszországi eseményekről, amelyeket Az Est kapcsán vázlatosan 
ismertettem. Az alábbiakban csak a Népszava azon közleményeit vizsgálom, amelyekben 
a cenzúra működése látható nyomot hagyott, vagy meglepő annak hiánya.

A Népszavában március 13-án Oroszország népe címmel jelent meg vezércikk, amelyben 
fehér foltok éktelenkedtek a kihúzott szövegrészek helyén: „Forradalom kezdődő zaja-e 
az, ami hivatalosan kikészített tudósításokon keresztül ide hallatszik? Bajos volna meg-

18	 Az Est 1917. március 17. 2.
19	 Az Est 1917. március 18. 3.
20	 Uo. 
21	 Uo.



Információk az oroszországi forradalmakról – a magyar cenzúrán keresztül 

	 413

mondani. De ha nem forradalomé, akkor a nép összeroskadásáé. Ennek a megelőzésére 
Oroszországnak nincs más módja, mint a gyors békekötés.” Majd az ezt követő szöveget 
törölte a cenzúra.

A március 17-ei szám szerkesztőségi cikke kimondatlanul a cenzúrával foglalkozott: 
„A mi kötelességünk az volna, hogy a Népszava olvasóit híven tájékoztassuk […] és az ese-
ményekkel szemben bírálatot gyakoroljunk szociáldemokrata nézőpontból. […] A Népszava 
ez idő szerint, […] nagyon hiányosan teljesíti kötelességét. Sajnos, ezen […] nem tudunk 
segíteni. […] nem mi vagyunk a hibásak, hogy tájékoztató és fölvilágosító munkánk hiá-
nyos volta rajtunk kívül álló okokból származik.”

Ugyanitt egy másik cikk Mit jelent az orosz forradalom? címmel a cenzúra nyomai 
nélkül jelenhetett meg: „Az orosz forradalom a burzsoázia hatalmas győzelmét jelenti 
a cári abszolutizmussal […] az ortodox egyház túlhatalmával szemben. […] Ebből a szem-
pontból nézve bizonyos fokig történelmi megismétlése a nagy francia forradalomnak. 
[…] Amely pillanatban az orosz nép látni fogja, hogy a forradalmi kormánytól se vár-
hatja a győzelem csodáját, abban a pillanatban elemi erővel támad föl a ma is meglevő, 
békét követelő alsó áramlat.”

Március 18-án A forradalom halad! című cikk végét már a cenzúra töröltette. „A forra-
dalmi kormány a burzsoázia alkotmányos monarchiáját akarja, a cár ágyúi a feudalizmus 
és a bürokrácia abszolutizmusát próbálják a hűtlenné lett alattvalók szeretetébe vissza-
kartácsolni, a szocialista forradalmárok a szociális respublikát követelik. […] A harmadik 
hang a forradalmi proletárságé, amely kiáltvánnyal fordul a kaszárnyák katonáihoz, hogy 
ne forduljanak a tömegek ellen és segítsenek megteremteni a rögtöni békét megvalósító 
köz-társaságot.” Ez után fehér folt következett.

A március 20-i szám első oldalán egy cikket teljesen letiltottak, amint arra Első cikkünk 
megjelenését a cenzúra nem engedélyezte felirat is utalt. Nem lehet tudni, hogy ez az orosz 
forradalmi eseményekkel volt-e kapcsolatos. A március 21-i szám első oldalán Az orosz 
forradalom és a béke című cikk egy része is törlésre került. „Az orosz forradalom nemcsak 
az országban befelé […], hanem a most vele ellenséges központi hatalmak felé is uj hely-
zetet és uj lehetőségeket teremt. Ezeknek az uj lehetőségeknek hadd lássa hasznát Euró
pa minden népe, az egész emberiség!” Itt kihagyás következett.

A március 22-i szám egy erősen cenzúrázott cikkel indult, amelynek témája a magyar 
választójogi vita. A következő mondat azonban megjelenhetett: „Most már elpusztult 
Európában az egyetlen állam is, amellyel a magyar viszonyokat összehasonlíthatjuk. Ma-
gyarország az egyetlen állam, ahol a munkásságnak nincsen szava a parlamentben, ahová 
még egyetlen szociáldemokrata képviselő sem tudott bejutni. Még az orosz dumában is 
helyet foglaltak a szociáldemokrata képviselők s az új orosz birodalomban a munkásság 
megfelelő szerephez jut. Csak Tisza István hirdeti […] beteges egyformasággal, hogy eb-
ben az országban nem engedi szóhoz a népet.”

A március 23-i és 24-i számból a címlapokról összesen három közleményt töröltek. 
Az újság a helyükön jelezte, hogy itt a cenzúra nem engedélyezte egy cikk közlését. Már-
cius 25-én szintén töröltek mintegy két hasábot. Maradhatott viszont a Pétervári lapok 
című közlemény, többek között a következő gondolatokkal: „a pétervári lapok már a 



Paál Vince

414	

cenzúra csonkításai nélkül jelennek meg, Oroszországban már szabad a sajtó. Nálunk ket-
tős csonkításnak vannak a lapok alávetve: egyrészt a papirhiány […] akadályozza meg a 
sajtót a közérdeknek megfelelő hírszolgálat és bírálat teljesítésében, másrészt a cenzúra 
teszi lehetetlenné még a […] legtárgyilagosabb bírálatot is. A cenzúra áldásos működésé-
nek jellemzésére csak egy esetet említünk föl […]. A miniszterelnök […] nyilatkozott a 
választó jogi reformról […] Amit […] mondott, fölötte alkalmas arra – minden »izgató« 
kommentár nélkül is –, hogy az ország népének hangulatát rontsa. Nos, ezt a magas nyi-
latkozatot azóta három ízben próbáltuk a Népszavában szóvá tenni, komoly és tárgyilagos 
bírálattal kísérni, de […] kísérletünk kudarcot vallott a cenzúra következetességén. Vajjon 
a hadviselés érdeke kívánja ezt?”

A március 27-i vezércikk viszont megjelenhetett, annak ellenére, hogy foglalkozott 
a cenzúra működésével, sőt gúnyolódott a hatalommal: „A cenzúra az elmúlt héten né-
maságra kényszerítette a szocialista gondolatot és vakságra akarta kárhoztatni az esemé-
nyek elé tartott szocialista tükröt. De komoly baj ebből nem származott. Hiszen a hivata-
los hírszolgálat közölte velünk az orosz események hírét. Ha irni nem is igen írhatunk 
róla, azért mégis tény, hogy Oroszországban kitört a forradalom […] Mindezekről a té-
nyekről hivatalos hírforrásokból kaptunk tudomást. Ezek a hirek mind a cenzúra szűrőjén 
szivárogtak keresztül, nem lehet tehát tilos dolog megismételni, összeállítani őket. […] 
Mivel egyszer mégis csak akarunk már valami olyast is irni az orosz forradalomról, ami 
bizonyára megjelenik, hát megírjuk a következőket: Téves az a széltében elterjedt hit, 
hogy az orosz forradalom a nép fölszabadítására törekszik; hogy a jogtalanság és zsarnok-
ság bukása az egyik országban meggyöngíti a többi államokban is az elnyomó hatalmakat; 
hogy a demokrácia inkább felel meg a nép boldogulásának, mint az önkényuralom; hogy 
a cár, akinek lelkét annyi kiontott vér és tönkretett élet terheli, megérdemli sorsát; […] 
hogy a nők választójoga nagy haladást jelent.”

Az októberi forradalom

A sajtótáviratok által közvetített híranyag ismertetésétől eltekintek. Azzal kapcsolatban 
ismételten elmondható, hogy árnyalatnyi eltérésekkel ugyan, de az egyes lapokból ugyan-
azon eseményekről szinte azonos információkat kaphatott az olvasó.

Az eltérő hangsúlyra példa, hogy Az Est a Neue Zürcher Zeitung tudósítása alapján arról 
írt, hogy „a távíró a forradalmi bolsevikiek kezén van, nem lehet tisztán látni, mi történik 
Oroszországban, mert hiszen a forradalmárok csak a mozgalmuknak kedvező híreket to-
vábbítják külföldre. Az orosz lapok naponta hasábokat közölnek rablóbandák garázdál-
kodásáról. Ez a csőcselek országszerte rabol, gyilkol, főleg a szeszraktárakat fosztogatja. 
[…] A zsidó pogromok állítólag ismét szokványos jelenséggé lettek. A bolseviki pártok 
[sic!] mit sem írnak ezekről a reakciós elemek által támogatott pogromokról.” Ezzel szem-
ben a Népszava ezekről a híresztelésekről nem kis elfogultsággal azt írta: „Nem igazak a 
bolseviki proletárság rablásairól és gyújtogatásáról szóló hírek, mert a bolseviki csapatok 



Információk az oroszországi forradalmakról – a magyar cenzúrán keresztül 

	 415

csak a velük szemben fegyverrel ellenálló katonák ellen fordítottak fegyvert, egyebekben 
azonban bolsevikiek mesteri módon értenek a rend fönntartásához.”

Az októberi orosz forradalmi eseményekkel kapcsolatban is szinte kizárólag a Nép-
szavában vannak a cenzúrának látható jelei. November 9-én A papírínség és cenzúra című 
cikk foglalkozik ismételten a lapot sújtó cenzúrával. „Nincs nap, amelyen lapunk belse-
jében ott ne ékeskedne a megszokott sor: A cenzúra törölte. Ám ha […] azt hiszik, hogy 
ezzel a ténykedésükkel a munkásság elől eltakarják az igazságot […], nagyon tévednek. 
[…] a Népszava előfizetőinek számát soha nem létezett magasságra emelte […] Ez a mun-
kásság válasza a papiruzsorára és a cenzúra túlkapásaira.” 

Noha a következő cikk Új orosz forradalom címmel a bolsevikok hatalomátvételét mél-
tatta, a cenzúra nem gátolta meg megjelenését. „A most induló uj forradalom tisztára 
proletármozgalom, […] az orosz revolúció ma a pétervári munkások és katonák győzel-
mével és kormányra jutásával eljutott kifejlődésének csúcsáig. […] A bolseviki-párt és vele 
a proletártömegek uralma Oroszországban most két tényezőn fordul meg: sikerül-e a 
mozgalmat országossá tenni, a parasztságot a proletárság mellé állítani és sikerül-e azon-
nal békét kötni?”

November 10-én a Vorwärts és az Arbeiter-Zeitung állásfoglalását ismertette az anne-
xiós tervekkel kapcsolatban. Ehhez hozzáfűzte a cenzúrát bíráló megjegyzéseit is, ennek 
ellenére megjelenhetett. „Több ízben megpróbáltuk, hogy a Népszava utján a nyilvános-
ság elé adjuk a magyarországi szociáldemokrata párt véleményét a központi hatalmak 
Lengyelország, Litvánia és Kurland annektálására vonatkozó terveiről. A cenzúra ebben 
mindannyiszor megakadályozott. Kénytelenségből most itt adjuk a Vorwärtsnek és az 
Arbeiter-Zeitungnak az állásfoglalását, amely nagyjából egyezik a magunk állásfoglalásával. 
Berlinben és Bécsben joga van a szociáldemokráciának az annexiók ellen küzdeni, Buda-
pesten nincs!”

A november 13-i, A békeforradalom című cikk újra a cenzúrázás jegyeit mutatta. Kö-
zölte az egyes szociáldemokrata pártok reakcióit, majd az antanthatalmak kapcsán arról 
szólt, hogy ellenségesen viseltetnek a szovjethatalommal szemben. Amikor a cikk arra 
tért rá, hogy Németország is igen tartózkodóan nyilatkozott a békeajánlattal kapcsolat-
ban, a közlemény megszakadt (fehér folt következett).

November 14-én Népszava első oldalán a cenzúra egy publikációt teljesen törölt. 
Ugyanakkor a Ki győz? című cikk átsiklott a cenzúrán, pedig egyértelmű propagandát 
folytatott az uj orosz hatalom mellett: „Oroszországban kell eldőlnie, vájjon uralmon tud-e 
maradni a bolsevikiek békét akaró proletárkormánya, de ugyanakkor végzetes fontossá-
gú, vájjon tudnak-e nyomást gyakorolni kormányaikra a többi országok proletárpártjai 
is. […] Az uj forradalmi kormány nem egyoldalú bolseviki párturalmat jelentene tehát, 
hanem a szovjetek uralmát, vagyis Oroszország dolgozó osztályainak, a munkások, kato-
nák és parasztok egészének kormányzását. […] Nem valami kalandoruralom volna tehát, 
ahogy az ántánt-államok uszító sajtója és a központi hatalmak háborupárti újságjai be-
szélnek róla. Ezzel a hatalommal, ha csakugyan uralmon tud maradni és nem dönti le a 
burzsoázia és a generálisok összeesküvése, nemcsak érdemes, hanem nyugodt felelősség-
gel lehet is békét kötni.”



Paál Vince

416	

November 15-én a címlapon nem volt Oroszországgal kapcsolatos közlemény. Nem 
tudjuk, mi lett volna a témája az innen törölt cikknek. A november 22-i szám is a fokozott 
cenzúra jeleit mutatja. Egy felhívás közlésén kívül az egész címlap üres, majd a második 
és harmadik oldalak nagy része is fehéren maradt. Erre reflektált a november 23-i szám-
ban a Cenzúra című cikk. „A cenzúra beszegődött szocialista agitátornak: ezt kell gondol-
nia mindenkinek, aki a csütörtöki [1917. november 22.] Népszavát a kezébe veszi. Fehér 
mezők végtelensége hirdeti azt a pusztítást, amit lapunkban a demokrata kormányzatnak 
ez a derék szerve véghez vitt. És ez a pusztítás nagyon kitűnő agitáció a szocializmus mel-
lett. A fehér mezők vörös gondolatokat ébresztenek az olvasókban; talán sokkal vöröseb-
beket, mint amilyeneket mink fekete betűkkel hirdetni tudnánk. […] Ha ma még van va-
lami szabadság, amelyet korlátozni kell, az nem lehet más, mint a cenzúra szabadsága. Ezt 
bátorkodunk a tisztelt kormány figyelmébe ajánlani.”

A november 24-i vezércikk végéről a cenzúra néhány jelzőt, kifejezést kihúzott, de 
még így is kemény bírálat maradt benne, igaz, az a már a miniszterelnöki posztról távoz-
ni kényszerült Tisza István ellen irányult. „Vannak, akik nem utasítják nyíltan vissza az 
orosz békeajánlatot, csak éppen, mint ahogy Wekerle tette […] arra akarnak várni, amíg 
az orosz viszonyok tisztázódnak és amíg a proletárkormány jobban erőre kap. Tisza par-
lamenti interpellációja […] minden rosszfogu és inatlan közhelyei ellenére is igen helyes 
eredményre jutott, amikor azt mondotta, hogy ha megtörténik orosz részről a békelépés, 
ezt olyan fogadtatásban részesítsék, amely erősiti a békepárti tényezőket. A vén bűnös 
– mert ha vannak Európának bűnösei a háború kitörésében, akkor Tisza István közéjük 
tartozik – most ügyes demagógiával sajátítja ki a szocialista párt békeérveit és igy próbál-
ja szörnyen kopott népszerűségét uj fénnyel bearanyozni.”

A november 25-ei, Ma vasárnap délelőtt gyűlés a városligeti iparcsarnokban című vezér-
cikkben számos törlés következtében fehér foltok láthatóak, még a címben is. Mindezek 
ellenére meglehetősen kritikus gondolatok is megjelenhettek: „És meg fogják üzenni a 
kettős monarchia annexionistáinak, a háborúban tovább gazdagodni vágyóknak, az ide-
gen területek elrablásáért és idegen népek leigázásáért hevülőknek, hogy ez a nép nem 
hajlandó harácsoló és rablócéloknak az eszköze lenni.” A harmadik oldalon A bolsevikiek 
berendezkedése cím alatt a Pravda nyomán közli az új orosz kormány hivatalos programját: 
„A munkások és parasztok novemberi forradalma az általános fölszabadítás jegyében 
kezdődött. A parasztokat föl fogjuk szabadítani a birtokosok hatalma alól. Földbirtokjog 
nincs többé, megszüntettük. A katonákat és matrózokat az autokrata tábornokok fegyel-
me alól fölszabadítottuk, mert a tábornokokat ezentúl választják és elmozdíthatják. A pro-
letárokat föl fogjuk szabadítani a tőke kizsákmányolása és önkénye alól, mert a gyárakat 
és műhelyeket a munkások ellenőrzése alá helyezzük.” Mindez megjelenhetett.

A november 27-i, 28-i és 29-i számok a szociáldemokraták városligeti gyűlésén el-
hangzott szónoklatokat közölték erősen cenzúrázott formában. Amennyire megállapít-
ható, a belpolitikai vonatkozású beszédrészeket töröltette a cenzúra.



Történelmi 
Szemle

T
ö

r
t

é
n

e
l

m
i 

S
z

e
m

l
e

	
2

0
18

 
 3

. 
s

z
á

m
	

L
X

. 
é

v
f

o
l

y
a

m
 

 3
7

3–
5

0
8

. 
o

l
d

a
l

A Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont 
Történettudományi Intézetének folyóirata

	 2018
	 LX. évfolyam 	 szám3.

Ára: 1000 Ft
Előfizetőknek: 850 Ft

Az egyes számok megvásárolhatóak, illetve megrendelhetőek:

Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont 
Történettudományi Intézet 

1097 Budapest, Tóth Kálmán u. 4., B épület 4.44-es iroda 
Telefon: 224-6700/4624, 4626-os mellék 

E-mail: bardi.erzsebet@btk.mta.hu, terjesztes@mta.btk.hu

Penna Bölcsész Könyvesbolt 
(hétköznaponként 13 és 17 óra között) 

1053 Budapest, Magyar u. 40. 
Telefon: 06 30 203 1769 

E-mail: info@pennakonyvesbolt.hu

A folyóirat teljes évfolyama előfizethető bármely hírlapkézbesítő 
postahivatalnál.

9 770040 963009 30081

Gulyás László Szabolcs  
Lex és consuetudo: a magyarországi jobbágyköltözés  

középkori szabályrendszere

Az 1917-es orosz forradalmak és Magyarország

 Pollmann Ferenc, Paál Vince, Hajdu Tibor,  
Klestenitz Tibor, Csunderlik Péter,  

Balázs Eszter, Ábrahám Barna, Kaba Eszter,  
Tamás Ágnes, Vörös Boldizsár


