ENRSIntézetünk az Emlékezet és Szolidaritás Európai Hálózatával együttműködve aktívan részt vett a „Hi-story Lessons” elnevezésű nemzetközi projekt létrehozásában. Az MTA történészei a 20. század történelméről szóló, oktatási anyagok felülvizsgálásával, értékelésével és az azokhoz fűzött megjegyzésekkel járultak hozzá a projekthez.

A „Hi-story Lessons” egy többnyelvű oktatási projekt, melynek célja egy olyan interaktív weboldal létrehozása, amely segíti a 20. századi Európa történelméről való tanulás és tanítás folyamatát. A projekt nemzetközi kezdeményezés eredménye, mely az Emlékezet és Szolidaritás Európai Hálózata, a Georg Eckert Intézet, valamint német, magyar, román, szlovák, cseh és lengyel szakértők közreműködésével valósult meg. A weboldal a projektben részt vevő országok diákjainak és tanárainak, valamint a szélesebb közönségnek egyaránt szól.

A „Hi-story Lessons” projekt első lépése egy olyan többnyelvű, interaktív idővonal létrehozása, amely az osztálytermekben oktatási segédanyagként használható és valamennyi projektben részt vevő ország (Magyarország, Lengyelország, Németország, Szlovákia, Csehország és Románia) bemutatására lehetőséget ad, valamint olyan infografikák létrehozása, melyek a nemzeti történelmek hátterét mutatják be.

A „Hi-story Lessons” célja nem csak az egyes országok történelmének tanítása és tanulása, hanem mindenekelőtt egy közös közép-európai történelmi háttér létrehozására tett kísérlet, amely támogatja a 20. század történelmének oktatását, valamint felkelti a fiatalok történelem iránti érdeklődését. Ebből kiindulva a dinamikus infografika történelmi forrásokat használ a háttérben, egyúttal összefoglalja az egyes országok történelmét, bemutatva a tanulni vágyóknak, milyen események zajlottak párhuzamosan ezekben az országokban, és rámutatva, hogy a nemzeti történelmek nem választhatók el a nemzetközi kontextustól.

A projekt célja, hogy segítséget nyújtson hat közép-európai ország történelemtanárainak, hogy az innovatív eszközöket mindennapi munkájukba bevonva érdekes, hatásos és elmékezetes történelemórákat tarthassanak. A diákok számára innovatív és vonzó módszerek segítségével teszi lehetővé a 20. század történelmének alaposabb megértését. Ezen kívül a projekt anyaga a szabadon hozzáférhető okatási segédanyagok (Open Educational Resources) részét fogja képezni a 20. századi történelem témakörében. A „Hi-story Lessons” egy nonprofit oktatási platform lesz, szabadon felhasználható tartalmakkal.

A „Hi-story Lessons” szervezői: az Emlékezet és Szolidaritás Európai Hálózata és a Georg Eckert Intézet.

Partnerek:

Magyar Tudományos Akadémia, Magyarország

Nemzeti Emlékezet Intézete, Szlovákia

EUROCLIO – Európai Történelemtanárok Szervezete

Nemzeti Emlékezet Intézete, Lengyelország

Post Bellum, Csehország

Finanszírozta:

Németország Szövetségi Kormányának Kulturális és Médiaügyi Megbízottja

Magyarország Külgazdasági és Külügyminisztériuma

További információk a projektről (angol nyelven) itt olvashatóak.

A "Hi-Story Lessons" tíz szóban

Elbeszélés – egyéni történetek és kiegészítő narratívák bemutatása tágabb nemzetközi kontextusban

Történelem – innovatív módszerek felkínálása a történelemoktatáshoz

Tanítás – a tanárok munkájának támogatása hasznos és inspiráló eszközökkel

Tanulás – a 20. század érdekfeszítő korszakként való bemutatása a fiatalok számára

Tapasztalatcsere – a történelemre való emlékezés és a történelemoktatás megismerése Magyarország, Románia, Szlovákia, Németország, Csehország és Lengyelország iskoláiban, valamint annak hatékonyabbá tétele

Nemzetközi diskurzus – hat, különböző történelmi narratívával rendelkező európai ország perspektíváinak figyelembe vétele

Hálózatépítés – különböző nemzetek oktatási szakértőinek együttműködésre való ösztönzése

Alkotás – értékes és innovatív oktatási segédanyagok megteremtése

Párbeszéd – kölcsönös tisztelet kiépítése és az európaiak közötti megértés fejlesztése

Csapatmunka – a projekt minden lépését sokszínű, innovatív csapatok tervezik meg és kivitelezik