A Trianon után: gondoljuk újra a Horthy-kort! videósorozatban megjelent Ablonczy Balázs Turizmus, szabadidő című dokumentumfilmje.


Ablonczy Balázst nem kell bemutatnunk a sorozat követőinek: nemzedékének egyik legjelentősebb történésze, számos – témánk szempontjából is – jelentős tanulmánykötet szerzője, konferenciák szervezője és résztvevője, akivel már találkozhattak korábbi epizódjainkban is – ezúttal gazdaságunk és kultúránk izgalmas szelete, a turizmus és az idegenforgalom két világháború közötti történetébe nyújt betekintést Kristóf-Goda Szilvia narrációjában, amelyet korabeli képes és filmhíradós anyagok illusztrálnak.

A természetjárás és általában a turizmus a 19. század során indul el azon az úton, hogy arisztokratikus és csak a tehetős emberek számára elérhető tevékenységből mindinkább a mindennapi ember életének részévé váljon, ennek lecsapódásaként jelennek meg azok a desztinációk, amelyek napjainkban is meghatározóak mind identitásunk, mind a magyarországi turisztikai forgalom szempontjából – gondolhatunk itt akár a Balatonra, akár a pusztára, vagy Tokajra.

Ablonczy Balázs előadásában bemutatja a trianoni határok közé szoruló Magyarország turisztikai célpontjainak újradefiniálását – így a Hortobágy, a Bugac, a középhegységek, vagy a Velencei-tó felértékelődését –, az ezzel kapcsolatos infrastrukturális fejlesztéseket és intézményi erőfeszítéseket, majd a bécsi döntések nyomán visszatérő helyszínek ebbe a már kialakult marketingstratégiába való (re)integrálásának dilemmáit és meghatározó mozzanatait.

A téma tekintetében különösen érdekes, hogy miközben Magyarország saját maga újrapozicionálásával kénytelen foglalkozni, a klasszikusan polgári időtöltésnek számító turizmust és természetjárást ekkor kezdi el magának is követelni a munkásosztály, így a felülről, kormányzati szinten népszerűsített és a középosztály által önállóan szervezett rendezvények mellett a munkásság – a korban elsősorban a szociáldemokrata mozgalom – is mozgósítani kezdi a szabadidő eltöltésében rejlő kapacitásokat, így többféle irányból és céllal jönnek létre azok az ikonikus események és eseménysorozatok, amelyekre az epizódunkban is kitérünk, és amelyek az idegenforgalmat jelentősen befolyásolták a hazai mellett a külföldi percepciót is hazánkról.