A Trianon után: gondoljuk újra a Horthy-kort! videósorozatban megjelent Kerepeszki Róbert Diákok, eszmék, politika című előadása, amelyben a két világháború közötti oktatáspolitika céljait és valóságát mutatja be.
Az oktatás szerepe a Horthy-kori magyar társadalom és politikai elit számára egyaránt felértékelődött az 1914 előtti viszonyokhoz képest. A társadalom egyre szélesebb rétegeiben fogalmazódtak meg elvárások azzal kapcsolatban, hogy az állam biztosítsa gyermekeik számára az életben való előrejutáshoz szükséges tudást. Emellett a politikai elit képviselői is egyetértettek abban, hogy szükség van egy, a korábbinál szélesebb és jól képzett új középosztály létrehozására. Ennek eredményeként a korszak egészében az oktatásügy kiemelten kezelt kormányzati területnek számított. Ez szinte minden szinten éreztette hatását: a népiskolák építésétől kezdve a külföldi magyar intézetek létrehozásáig, ahol a magyar tudományos élet utánpótlásának legkiválóbbjai végezhettek külföldi tanulmányokat és kutatásokat.
Mindemellett az oktatás területe csaták helyszíne is volt a korszakban. Különösen a felsőoktatás vált rendkívüli mértékben átpolitizálttá, nem utolsósorban a jobboldali diákszervezetek tevékenysége miatt. Az első világháborúban a nők előtt megnyílt a felsőoktatás. 1920 után a velük, valamint a nagy számban ott tanuló zsidó hallgatókkal szembeni ellenérzés a jellemzően férfi, fronttapasztalattal rendelkező, vagy ilyen társaik által befolyásolt hallgatók részéről időről időre rendkívül felerősödött, és a diákság szervezeti életét nagyban befolyásolta.
Kerepeszki Róbert a magyar oktatásügy és az egyetemi élet kérdéseivel immár két évtizede foglalkozik, s több könyvet is jegyez a témában, illetve a Horthy-kor történetének egyéb területein. Kutatásai alapján rendkívül árnyalt, összetett képet festve mutatja be, hogy miként ütközött össze a társadalmi konzervativizmus, a haladásvágy, a társadalmi mobilitással kapcsolatos elvárások és egy hierarchikus, de modernizálódó társadalom irányítói részéről megfogalmazott szándék a magyar oktatás történetében 1920 és 1944 között.