A HUN-REN Bölcsészettudományi Kutatóközpont „Lendület” Középkori Magyar Gazdaságtörténet Kutatócsoport Havi Színes címmel indított rovatának júliusi számában kutatócsoportunk tagja, Kovács Enikő: Képmás, avagy más kép Mátyás király pénzein című írását közöljük.

 Képmás, avagy más kép Mátyás király pénzein

„Korják zavarba jött, fejet csóvált, gyanúsan méregette a daliás »királyt«. Azután kihúzott a zsebéből egy új veretű fényes tallért, és mutatta Vucának a király pénzét.
– Ehol van ni, lelkem, Mathias rex. Ez a fej, ez a váll. Hát ugyanaz az ember volna ez?
A Vuca elkacagta magát és kedélyesen oldalba ütötte jövendőbelijét a könyökével.
– Bolondság, bolondság, hiszen ez a nagyorrúhoz hasonlít.”
Mikszáth Kálmán A szelistyei asszonyok című elbeszélésében a „nagyorrú” Mátyás királyt (1458–1490) próbálják azonosítani tallérjának arcképe alapján. Az eset azonban aligha a király igazmondó juhászának köszönhetően maradhatott fenn.

kove 1kove 2kove 3kove 4Már csak azért sem, mivel a korszakban nem csupán a ruhazseb fogalma nem létezett, de Mátyás király sem veretett tallérokat. Volt helyette aranyból forintja, ezüstből dénárja és féldénárja (obolusa). Uralkodása első éveiben a forintokon, a dénárokon és az obolusokon címertani jelképek szerepeltek. Láthattak az alattvalók rajtuk kettős keresztet, hétszer vágott címerpajzsot, a Hunyadi család besztercei oroszlánját, és a gyűrűt tartó hollót is, de magát a királyt nem. Emberábrázolásként egyedül I. (Szent) László király (1077–1095) fordult elő. A bárdot tartó lovagkirály ott állt minden aranyforint hátlapján már I. (Nagy) Lajos uralkodása (1342–1382) óta, és ezen Mátyás sem változtatott.

kove 5Nem véletlen maradtak ki a garasok a fentebbi felsorolásból, azokat ugyanis Mátyás csupán az 1460-as évek közepén elindított reformjai keretében kezdte el veretni. Ekkor törvényileg szabályozta az új pénzek kinézetét, és egy új, ettől kezdve az összes címleten megjelenő motívumot vezetett be: a kisdedet tartó Madonnát. Magyarország Védasszonya (Patrona Hungariae) az új forintokon az előlapi címer helyét vette át, az ezüstpénzeken a hátlapra került, átellenben a királyság összetett címerével. Arcképes pénzt tehát Mátyás éppen annyit veretett, mint tallért: semennyit.
Mátyás királyból nem csupán a szándék hiányzott egy felismerhető portré pénzre vetéséhez, hanem a megfelelő méretű felület is. A korabeli pénzek átmérője ugyanis nem érte el azt a nagyságot, hogy a „megfelelő” jelzőt alkalmazni lehessen rájuk. A középkor folyamán számos királyfejes pénz hagyta el a magyar verdéket, ám ezek mind apró, sematikus ábrázolások voltak. Csupán a jelképek (korona, jogar) alapján lehet megmondani róluk, hogy királyt ábrázolnak, a személyes jegyeket teljes mértékben nélkülözték. Tehát ha lett volna Mátyásnak portrés pénze, ember lett volna a talpán, aki az alapján felismeri. kove 9kove 8kove 7kove 6

Egyvalamiben azonban Mikszáthnak igaza van. Mégpedig abban, hogy a hiteles uralkodói arcképpel ellátott pénzérme valóban a tallér volt. A négy centiméter átmérőjű tallérok bevezetésével jelent meg ugyanis az olyan méretű forgalmi pénz, amelynek vésnökén már számon lehetett kérni a művészi technikát és az élethűséget. Magyarországon a tallérok előfutárait, a guldinereket Mátyás utódja, II. Ulászló (1490–1516) vezette be, ám ezeken még Szent László lovas alakja szerepelt. kove 10Az első – valóban személyes jegyeket is tükröző pénzérme I. Ferdinánd (1526–1564) tallérja volt.

kove 12A múzeumok rejtett kincsei között akadnak érmék az igazságos király arcképével. Ezek azonban emlékérmek. Elsősorban ajándékozási és reprezentációs céllal készültek, ráadásul a tudomány mai állása szerint többnyire már a király halála után. Ugyanígy tévútra vihet Mátyás híres könyvtárának kötete, a Philostratus-kódex is, amely díszes előlapján Mátyás-portrés aranypénzt ábrázol. Ez azonban nem valós forgalmi pénz képe, hanem a körülötte megfestett római császárok pénzeit utánozza, mintegy közéjük emelve Mátyást is. A Mátyás-arcképes pénzérme fogalma, úgy tűnik, szilárdan a népi hagyomány része, méghozzá kétféle kontextusban is előfordul. kove 13Egyrészt az álruhás király „leleplezőjeként”, másrészt a király tréfás módon azáltal csikar ki pénzt a nemesekből.

Az előbbire példával a kolozsvári bíró széles körben ismert történetének animációs feldolgozásában találkozhatunk. Az ingyen dolgoztató bíró az egyik legkorábban lejegyzett, és a Kárpát-medence számos népének mesevilágában jelen lévő figura. Elsőként Heltai Gáspár jegyezte le krónikájában, a néprajzkutatók szerint az akkor már a népköltészeti hagyományokban jelen lévő történetet. Sajnos sem ebben a változatban, sem pedig az újkori népmesegyűjtésekben nem lelhető nyoma a király pénzérme segítségével történő felismerésének. Szerepel viszont a népmesekincs más, álruhás történetében, melyben a királyt egy szegény ember látja vendégül, akit később ezért megjutalmaz.

Az álruhában a népet járó király toposza nem Mátyás egyedi vonása, már az Ezeregyéjszaka Hárún ar-Rasíd kalifájáról is feljegyezték ezt a szokást, és feltehetően ennek hatására terjedt el a középkori Európában is. Robin Hood egyik legkorábbi fennmaradt balladájában is az álruhában a sherwoodi erdőbe látogató királlyal találkozik (Lytell Geste of Robyn Hode). Még csak a magyar királyok között sem Mátyás volt az első, akiről ez a legenda járta. Mátyás krónikása, Bonfini I. (Nagy) Lajos királyról jegyezte fel ugyanezt.

A toposz közkedveltsége az újkorban sem hagyott alább, II. Józsefről (1780–1790) az járta, hogy Falkenstein gróf néven utazgat, de még a 20. század első évtizedeiben is fogékonyak voltak az álruhás király alakjára: az Alföldön és a Tiszántúlon a már évek óta halott Rudolf trónörökösről terjedtek hasonló mondák. A pénzérméről felismerés toposza is feltehetően már az élethű arcképes pénzekben gazdag újkor folyamán szövődhetett bele a történetekbe. Ekkorra a népköltészet művelői számára is hihetővé vált a király pénzről felismerése. Elég csak XVI. Lajos francia király (1774–1792) sorsára gondolnunk, akit a legenda szerint az asszignátára nyomtatott portréja leplezett le. kove 16

A Mátyás arcképes pénzeit említő másik anekdotaváltozatban a király kétértelmű kérdéseire a szegény ember rejtelmesen felel. A király ráparancsol, hogy addig ne mondja meg a vele lévő uraknak szavai értelmét, amíg az arcát viszont nem látja. Végül az urak a király arcképével díszített aranyakkal fizetik le a szegényt, amivel tudtukon kívül feloldják őt a tilalom alól. A történet több változata is ismert, eltérő találós kérdésekkel.

Mátyáshoz kapcsolódó feljegyzéseit ennek is az újkori népmesegyűjtésben találtam meg. Előzményei azonban ennél jócskán régebbre nyúlnak. A megfejt bakkecskék  változat megkopasztott ludak és tyúkok képében jelen van az orosz, litván és csuvas népmesékben is. A sárba hányt garasok esete pedig már a 13. századi Gesta Romanorumban is megtalálható, Titus római császár (79–81) és Focus kovács esetének leírásakor. A találós kérdések már megvannak, de a tiltás és az arcképes pénzek ebből a változatból még hiányoznak. A szintén 13. századi rövid történeteteket összegyűjtő itáliai Il novellino (Le cento novelle antiche) 1804. évi kiadásában viszont már ott szerepel Frigyes császár (1220–1250) és a kovács esetének leírásakor.

Összességében az álruha, illetve a pénzérméről történő felismerés a középkor óta az európai mesekultúra elterjedt elemei, és nem köthetők egyedül Mátyás királyhoz. A felismerhető arckép pedig későbbi adalék az olyan anakronisztikus tényezőkhöz hasonlóan, mint a kávé vagy a király Aranygyapjas-rendje.

Kovács Enikő

Kezdőképünkön: Montázs a Magyar Nemzeti Múzeum Éremtárának a cikkben szereplő középkori pénzeiből. Gedai Csaba és Nagy Zoltán felvételei.

Javasolt hivatkozási forma: URL: https://tti.abtk.hu/kutatasok/lendulet/kozepkori-gazdasagtortenet/havi-szines/5778-kepmas-avagy-mas-kep (Utolsó letöltés időpontja: év, hónap, nap)

Irodalom
Dobos Ilona: Mátyás király. Magyar Néprajzi Lexikon. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/m-732AC/matyas-kiraly-73368/ (Utolsó letöltés: 2024. 07. 10.)
Huszár Lajos: Mátyás pénzei. In: Mátyás király emlékkönyv születésének ötszáz éves évfordulójára. I. Szerk. Lukinich Imre. Budapest, 1940. 557–582. https://real-eod.mtak.hu/9197/1/matyas_kiraly_emlekkonyv_I_001141267.pdf (Utolsó letöltés: 2024. 07. 11.)
Kiss Gábor: Mátyás király alakja a magyar irodalomban. https://deakkert.dfmvk.hu/hu/helytortenet/matyas-kiraly-alakja-a-magyar-irodalomban (Utolsó letöltés: 2024. 07. 10.)
Kovács Ágnes: Megfejt bakkecskék, megkopasztott ludak. Magyar Néprajzi Lexikon. https://www.arcanum.com/hu/online-kiadvanyok/Lexikonok-magyar-neprajzi-lexikon-71DCC/m-732AC/megfejt-bakkecskek-a-megkopasztott-ludak-73390/ (Utolsó letöltés: 2024. 07. 11.)
Kríza Ildikó: A Mátyás-hagyomány évszázadai. Néprajzi Tanulmányok. Budapest, 2007.
Mesék és mondák Mátyás királyról. Szerk. Kríza Ildikó. Budapest, 2004. https://mek.oszk.hu/06500/06599/06599.pdf (Utolsó letöltés: 2024. 07. 10.)
Tóth Csaba: Mátyás király arcképe. Pénzek színes világa. Magyar Nemzeti Múzeum.  https://www.youtube.com/watch?v=FcAOXtocf2U (Utolsó letöltés: 2024. 07. 10.)
Albert Wesselsky: Märchen des Mittelalters. Berlin, 1925.

A tanulmány elkészítését az NKFIH TKP-2021-NKTA-15. sz. projekt támogatta.