Pressed by a Double Loyalty. Hungarian Attendance at the Second Vatican Council, 1959–1965 címmel, a Central European University Press gondozásában jelent meg Fejérdy András, intézetünk tudományos munkatársa, monográfiája. A kötet a 2011-ben intézetünk Társadalom- és művelődéstörténeti tanulmányok sorozatában kiadott, Magyarország és a II. Vatikáni Zsinat 1959–1965 című munka átdolgozott, angol nyelvű változata. A kötet tartalomjegyzéke itt tekinthető meg
Intézetünk az Emlékezet és Szolidaritás Európai Hálózatával együttműködve aktívan részt vett a „Hi-story Lessons” elnevezésű nemzetközi projekt létrehozásában. Az MTA történészei a 20. század történelméről szóló, oktatási anyagok felülvizsgálásával, értékelésével és az azokhoz fűzött megjegyzésekkel járultak hozzá a projekthez.
Befejeződött a regensburgi Institut für Ost- und Südosteuropaforschung által kivitelezett GeoPortOst projekt első fázisa. A projekt célja az intézet könyvtárának könyvállományában lévő Kelet-Közép-Európára vonatkozó térképek georeferálása (földrajzi koordinátáinak azonosítása, vetülethelyes ábrázolása) és publikussá tétele volt.
Intézetünk tudományos főmunkatársának, Borhi Lászlónak, a bloomingtoni Indiana Egyetem professzorának 2016-ban az egyetemi kiadó gondozásában jelent meg Dealing with Dictators The United States, Hungary, and East Central Europe, 1942–1989 című kötete. A könyvről Robert Weiner írt recenziót a H-Diplón, ami itt tekinthető meg.
İmparatorluk Olmanın Dayanılmaz Ağırlığı címmel, Özgür Kolçak fordításában jelent meg az isztambuli Yeditepe kiadó gondozásában Fodor Pál, intézetünk igazgatója, a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont főigazgatója török nyelvű könyve. A kötet a 2015-ben megjelent The Unbearable Weight of Empire: The Ottomans in Central Europe – A Failed Attempt at Universal Monarchy (1390–1566) című munka török változata.
Széchenyi István és a balatoni gőzhajózás hőskora címmel jelent meg a Magyar Tudományos Akadémia honlapján intézetünk tudományos munkatársa, Katona Csaba írása. A tanulmány a balatoni gőzhajózás kezdetéig vezető utat, valamint az MTA megalapítója, Széchenyi István abban játszott szerepét mutatja be. A teljes írás, amelyet átvett az Origo is, itt olvasható.